انواع مفتول از لحاظ کاربرد

08:252470
انواع مفتول از لحاظ کاربرد

یکی از اجزای پرکاربرد در پروژه های مختلف مفتول ها هستند. در سازه های بزرگ و کوچک از این مقطع بسیار استفاده می کنند. سیم های مفتولی در قدیم بیشتر از جنس آهن بود. امروزه اکثرا از سیم های مفتولی با جنس فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. روش تولید مفتول ها به صورت نورد گرم و سرد است ولی در ایران بیشتر توسط نورد گرم تولید می شود. در ادامه این مقاله به توضیح انواع مفتول از لحاظ کاربرد می پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست

مفتول چیست؟

انواع مفتول از لحاظ کاربرد

ویژگی های منحصر به فرد مفتول ها

عوامل موثر در قیمت گذاری انواع مفتول

خرید انواع مفتول از لحاظ کاربرد آن

انواع روکش های به کار رفته در مفتول ها

تفاوت های مفتول و میلگرد

کارخانه های تولیدکننده ی مفتول در ایران

سیم خاردار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


مفتول چیست؟

یکی از انواع مقاطع آهنی و فولادی که به صورت رشته سیم تولید می شوند، مفتول نام دارند. روی این محصول پوششی از جنس پلیمر PVC قرار می گیرد. شمش های فولادی را درون کوره با دمای خیلی بالا ذوب می کنند و با توجه به قطر مورد نیاز آن ها را در دستگاه های مخصوص می سازند. معمولا سیم ها را به صورت کلاف در می آورند و از روش مخصوصی آن را سرد می کنند تا کیفیت بالایی داشته باشند. اگر مفتول به شکل معمول سرد شود، می شکند. سیم های مفتولی معمولا از طریق نورد گرم ساخته شده و به دلیل انعطاف بالا و شکل پذیر بودن در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی پوشش پلیمر پی وی سی به مقاله ی پلیمر pvc مراجعه فرمایید.


انواع مفتول از لحاظ کاربرد

سیم های مفتولی انواع مختلفی داشته و با توجه به کاربردی که ارائه می دهند مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع سیم های مفتولی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

انواع سیم های مفتولی

مفتول سیاه

مفتول آرماتوری یا سیاه از طریق حرارت نرم می شود و سپس مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد مفتول سیاه: در آرماتوربندی ها

سیم مفتول سفید

یکی از پرکاربرد ترین نوع سیم های مفتولی، مفتول سفید است که از طریق نورد سرد و گرم تولید می شود. این نوع مفتول ها مقاومت زیادی در برابر حرارت و آتش سوزی دارند و کم هزینه هستند.

کاربرد مفتول سفید: سیم گلخانه، سیم رابیتس، سیم کشی فنس ها، سیم خاردار.

سیم مفتولی گالوانیزه

سیم های مفتولی از نوع گالوانیزه خود به دو دسته ی سیم های مفتولی گالوانیزه ی سرد و گرم تقسیم بندی می شوند.

مفتول گالوانیزه سرد: این نوع مفتول ها از جنس مفتول سیاه بوده و با ایجاد لایه ای از نوع الکترولیز تولید می شود. این نوع مفتول به صورت کلاف یا شاخه ای در بازار به فروش می رسد.

مفتول گالوانیزه گرم: مفتول سیاهی که در ساخت این مفتول مورد استفاده قرار می گیرد تحت تاثیر نورد گرم ساخته شده و سپس آن را درون روی مذاب قرار می دهند. این کار باعث ایجاد لایه ای بر روی آن می شود و در نتیجه مفتول ها سطحی صاف خواهند داشت.

کاربرد مفتول گالوانیزه: ساخت انواع توری ها

سیم مفتول استیل

این نوع از سیم های مفتولی به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. مفتول استیل در دو نوع فابریک و غیر فابریک تولید می شود. برای ساخت نوع فابریک آن باید تحت عملیاتی کشیده شود.

مفتول استنلس استیل

به دلیل استفاده از فولاد ضد زنگ در ساخت این مفتول مقاوت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد که از ویژگی های بارز آن به حساب می آید.

مفتول مسوار

سطح سیم های مفتولی مسوار صاف است و به صورت کلاف، قرقره و شاخه ای تهیه می شوند. اینگونه مفتول ها بیشتر در وسایل برقی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد مفتول مسوار: ساخت چوب لباسی، چرخ دستی های فروشگاهی، قفس، لوازم آشپزخانه، آبچکان.

کاربرد سیم های مفتولی

تولید انواع توری (حصاری، گابیون، مرغی، فرنگی و پرسی)
ساخت انواع سیم های خاردار
برای بتن ریزی دور تا دور قالب قرار گرفتنه می شود.
آرماتور را به وسیله آن می بندند.
برای بستن رابیتس گالوانیزه
ساخت سیم جوش و انواع فنر

معرفی انواع مفتول از لحاظ کاربرد

ویژگی های منحصر به فرد مفتول ها

  1. منعطف بودن و شکل پذیری بالا
  2. سطح صاف و صیقلی
  3. سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی
  4. کم هزینه بودن
  5. قابلیت تحمل انواع اجسام سنگین
  6. مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  7. نصب سریع و آسان
  8. در دسترس بودن

عوامل موثر در قیمت گذاری انواع مفتول

قیمت مفتول ها با توجه به مواد اولیه ای که در ساخت آن ها به کار می رود متفاوت است. تغییرات قیمت مواد اولیه به طور مستقیم بر قیمت مفتول ها تاثیرگذار است. نوع مفتول و روش استفاده از آن بر قیمت نهایی مفتول ها تاثیر دارد. از دیگر عواملی که در قیمت گذاری مفتول موثر است می توان به: هزینه های حمل و نقل، نگهداری در کارخانه و انبارها، نوسانات بازار، میزان عرضه و تقاضا و… اشاره کرد. در ایران انواع مفتول ها بیشتر به صورت نورد گرم تولید می شوند. نوع تولید بر روند قیمت گذاری تاثیر می گذارد.

خرید انواع مفتول از لحاظ کاربرد آن

برای خرید مفتول مانند دیگر اجزای ساختمانی روش های مختلفی وجود دارد. مفتول ها پس از تولید به طور مستقیم در کارخانه ها به فروش می رسد. می توانید مفتول مورد نیاز خود را خریداری کنید اما باید در نظر داشته باشید که کارخانه ها محصولات خود را در مقدار خیلی بالا می فروشند. اگر قصد خرید مفتول به مقدار محدود را دارید، می توانید آن را از سایت ها و فروشگاه های معتبر در این زمینه خریداری کنید. یکی از سایت های معتبر در ارائه ی انواع مصالح ساختمانی سایت آهن505 است. محصولات مختلفی در این سایت به فروش می رسد که با مراجعه به آن می توانید به صورت آنلاین سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


خرید انواع مفتول از لحاظ کاربرد آن

انواع روکش های به کار رفته در مفتول ها

برای افزایش مقاومت و ایجاد کارایی مناسب روی مفتول ها روکشی قرار گرفته می شود. با توجه به نوع مفتول روکشی که روی آن قرار می گیرد متفاوت است. به عنوان مثال در سیم مفتول های سیاه روکش PVC و مفتول های مسوار روکش روی قرار می گیرد. داشتن روکش کمک زیادی در افزایش مقاومت در برابر حرارت، خوردگی و… است.

تفاوت های مفتول و میلگرد

در ساخت مفتول و میلگرد از فولاد و شمش استفاده می کنند. با این حال تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. میلگرد ها بر خلاف مفتول ها مقاومت بالایی در برابر خم شدگی و نیروی برشی دارند. در قسمت هایی از سازه که نیروی برشی زیاد است، نمی توان از مفتول ها استفاده کرد.
  2. قابلیت شکل پذیری مفتول بسیار بالاست و می توان آن را به شکل های مختلف تغییر داد بدون آنکه بشکند.
  3. در ساختمان به طور گسترده از میلگرد ها استفاده شده ولی مفتول فقط در بعضی قسمت ها به کار می رود.
  4. ضخامت و وزن مفتول نسبت به میلگرد ها کمتر است.
  5. هزینه های استفاده از مفتول بسیار کمتر از میلگرد ها است.

کارخانه های تولیدکننده ی مفتول در ایران

از انواع کارخانه های معتبر در تولید مفتول ها می توان به کارخانه صبا فلز در قم، صنایع فولاد زمانی، صنایع مفتولی علوی، فولاد آلیاژی آسیا و… اشاره کرد.

سیم خاردار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از انواع مفتول های ارزان قیمت سیم خاردار ها هستند. سیم خاردار ها به صورت رشته های گالوانیزه و فولادی پیچیده می شوند. این نوع سیم ها دارای تیغه های تیزی هستند. از کاربرد های این نوع سیم های مفتولی می توان به جلوگیری از ورود انسان ها و حتی حیوانات به داخل فنس ها، زندان ها، بزرگراه و… اشاره کرد.

سیم خاردارها به دو دسته ی کلی سیم خاردارهای خطی و حلقوی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از آن ها خود انواع و مصارف مختلفی دارند. از مفتول های خاردار با روکش و بدون روکش استفاده می کنند.

انواع سیم خاردارهای حلقوی: سوزنی و تیغی
انواع سیم خاردارهای خطی: سوزنی، پی وی سی، تبری، جوش داده

سخن آخر

یکی از اجزای پرکاربرد در ساختمان سازی مفتول ها هستند. جنس مفتول ها معمولا از فولاد است. این نوع مصالح توسط نورد گرم ساخته می شوند. مفتول ها دارای انواع مختلفی هستند و کاربرد ویژه ای ارائه می دهند. از انواع این مفتول ها می توان به مفتول سفید، سیاه، استیل، مسوار، گالوانیزه و… اشاره کرد. در ساخت مفتول و میلگرد از فولاد و شمش استفاده می کنند. باید به این مسئله توجه داشته باشید که مفتول ها نسبت به میلگرد کاربرد کمتری داشته و هزینه ی پایین تری نیز در بر دارد. کارخانه های مختلفی انواع مفتول را تولید و به بازار عرضه می کنند. برای خرید آسان انواع مفتول می توانید آن را از سایت آهن505 سفارش دهید. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی در رابطه با انواع مفتول از لحاظ کاربرد خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال و یا دیدگاهی درباره ی انواع مفتول از لحاظ کاربرد دارید، خوشحال می شویم آن را با ما درمیان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2110

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند