تلرانس و شیوه های محاسبه وزن تیرآهن

09:003980
تلرانس

تلرانس معیاری است که از آن برای محاسبه ی ابعاد و اندازه قطعات فلزی استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر ورق های فولادی که کاربردهای متفاوتی دارند را نازک بسازند، از استحکام آن ها کاسته می شود. در نتیجه یکی از فاکتور های ضروری در ساخت آهن آلاتی مانند تیرآهن تلرانس است. پس ابتدا بهتر است با وزن های استاندارد آشنا شوید بعد از آن در مورد تلرانس اطلاعاتی به دست آورید. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی تلرانس و محاسبه وزن تیرآهن بپردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست

آشنایی با مفهوم تلرانس

تلرانس و محاسبه وزن تیرآهن

همه چیز در رابطه با انواع تیرآهن

آیا پایین بودن تلرانس تیرآهن در کیفیت و دوام آن تغییر ایجاد می کند؟

چگونه متوجه شویم تیرآهنی که خریداری کردیم از وزن ایده آل برخوردار است؟

خرید تیرآهن در اصفهان


آشنایی با مفهوم تلرانس

در فرآیند تولید آهن آلات ممکن است به دلیل روند ساخت آن وزن آهن آلات کمی بیشتر یا کمی کمتر از مقدار استاندارد شود. به کمترین تا بیشترین وزن در تولید آهن، تلرانس آهن آلات می گویند. بهتر است. به عنوان مثال تیرآهن 12 از وزن استاندارد 125 کیلوگرم برخوردار است. اما در فرایند تولید امکان دارد وزن آن از 123 تا 128 کیلوگرم تغییر کند و یا تیرآهن 14 از وزن استاندارد 155 کیلوگرم برخوردار است اما در فرآیند تولید امکان دارد وزن آن 150 تا 158 متغیر باشد.

تلرانس و محاسبه وزن تیرآهن

با اینکه تیرآهن یک سازه ضروری در ساخت و ساز است آشنایی با وزن آن مهم و طریقه محاسبه آن جزء مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. تیرآهن ها معمولا از سایز 6 متر تا 12 متر ساخته می شود. هر تیرآهن وزن مخصوص به خود را دارد. مثلا تیرآهن 12 از وزن استاندارد 125 کیلوگرم برخوردار است در حالی که تیرآهن 24 دارای وزن استاندارد 370 کیلوگرم است.
تیرآهن با ساخت کشور اروپا از بهترین برند ساخت تیرآهن به حساب می آید. در ایران نیز برای ساخت تیرآهن از استاندرادهای اروپا استفاده می شود. در صورتی که قصد خرید تیرآهن با بهترین کیفیت را دارید و دوام آن برای شما ضروری است پیشنهاد می کنیم آن را از شرکت های معتبر پخش کننده در این زمینه خریداری کنید.

تلرانس چیست

محاسبه ی وزن تیرآهن

وزن تیرآهن در کارخانه های مختلف متفاوت است. با استفاده از محاسبه وزن این امکان برای شما فراهم می شود که خرید درست و عاقلانه ای انجام دهید. روش های متفاوتی برای محاسبه وزن وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

1. از جدول سازنده تیرآهن استفاده کنید!

تیرآهن ها در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند. معمولا تیرآهن ها دارای چهار روش ساخت هستند. برای خرید تیرآهن باید از محل قرارگیری آن اطلاعاتی به دست آورید. کارخانه هایی که تیرآهن تولید معمولا جدول وزنی از آن ارائه می کنند که ابعاد و وزن هر تیرآهن بر روی نوشته شده است.

2. از جدول اشتال مربوط به تیرآهن استفاده کنید!

این جدول نیز یک جدول استاندارد برای تولید محصولات آهنی است که وزن نسبت به متر در آن نوشته شده است. جدول اشتال به شما یک وزن استاندارد ارائه می نماید که امکان مقایسه با تیرآهنی که با وزن مشخص است را به شما می دهد. هر چه در مقایسه اعداد به این نتیجه رسیدید که آن ها به هم نزدیک تر هستند به این معنا است که تیرآهن شما مرغوب و مناسب است.

3. از چگالی آهن استفاده نمایید!

این روش نیازمند وسایلی خاص مانند خط کش و کولیس است. در این روش باید طول جان و بال و همچنین ضخامت را به دست آورید. برای محاسبه با چگالی باید از جدول اشتال کمک بگیرید.

1000/[چگالی*طول*[(ضخامت جان*طول جان)+(ضخامت بال*عرض بال)]*2]= وزن یک شاخه

همه چیز در رابطه با انواع تیرآهن

1. تیرآهن IPE

یکی از تیرآهن های پرکاربرد که از آن در ساختمان سازی استفاده می کنند تیرآهن های IPE هستند. برای محاسبه ی وزن تیرآهن های IPE روش های مختلفی وجود دارد و یکی از آن ها استفاده از فرمول است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

فرمول تیرآهن به متر × وزن یک متر (از جدول اشتال) = وزن تیرآهن IPE

2. تیرآهن لانه زنبوری

CPE یا تیرآهن های لانه زنبوری جزئی از انواع تیرآهن ها به حساب می آید که از آن در ساخت سالن، پل ها، سقف سوله ها و… ایتفاده می کنند. زمانی که عرض سازه بیشتر از 8 متر باشد لازم است از تیرآهن های لانه زنبوری استفاده شود. همچنین در ساختمان هایی که ارتفاع بالایی دارند برای اینکه استحکام سازه دچار مشکل نشود از تیرآهن های زنبوری استفاده می کنند زیرا درون این تیرآهن ها حفره وجود دارد. وجود این حفرات باعث می شود سازه سبک تر شود. برای محاسبه وزن تیرآهن های لانه زنبوری معمولا از فرمول زیر استفاده می کنند.

طول تیر لانه زنبوری به متر× وزن یک متر (از جدول اشتال)  = وزن نهایی تیر لانه زنبوری

3. تیرآهن دوبل

از تیرآهن های دوبل با سایز های مختلف به عنوان پوشش دهانه سقف و اجرای ستون ها استفاده می کنند. محاسبه ی وزن این نوع تیرآهن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با افزایش طبقات نیرویی که به طبقه ی اول وارد می شود نیز افزایش پیدا می کند.

(طول تیرآهن IPB x 2) × وزن یک متر (از جدول اشتال) = وزن نهایی تیرآهن دوبل

4. تیرآهن IPN

معمولا تیرآهن های IPN دارای بال با شیب های متغییر هستند. با دور شدن از جان تیر ضخامت این قطعه کاهش پیدا می کند. نحوه ی محاسبه ی وزن این نوع تیرآهن ها شبیه به تیرآهن IPE است و تنها کافی است از جدول اشتال اطلاعات مربوط به آن استخراج شود.

آیا پایین بودن تلرانس تیرآهن در کیفیت و دوام آن تغییر ایجاد می کند؟

اکنون سؤالی که ذهن اکثر خوانندگان این مقاله را به خود مشغول کرده این است که آیا اگر تلرانس از وزن ایده آل پایین تر تولید شود باز هم خرید آن به صرفه است؟
در جواب این سؤال باید بگوییم هر قطعه آهنی وزنی استاندارد دارد تیرآهن نیز این گونه است. مثلا تیرآهن 16 از وزن استاندارد 190 برخوردار است. اگر تیرآهن مورد نظر که در مثال ما تیرآهن 16 است اگر وزن آن از 182 کیلوگرم کمتر شود در استحکام و دوام تیرآهن مشکل پیش می آید. در غیر این صورت تیرآهن مورد نظر از استحکام کافی برخوردار است. اما بهتر آن است در خرید دقت کنید و تیرآهن دارای وزن استاندارد را خریداری نمایید.

نقش تلرانس در سازه ها

چگونه متوجه شویم تیرآهنی که خریداری کردیم از وزن ایده آل برخوردار است؟

اگر شما قصد خرید یک تیرآهن مناسب برای ساختمان خود را دارید بهتر است آن را از شرکت های پخش کننده معتبر خریداری کنید که دارای برچسب استاندارد باشد. در این برچسب وزن و همه موارد ضروری تیرآهن نوشته شده است. اکثر کارخانه هایی که اقدام به تولید تیرآهن می کنند تلاش خود را جهت تولید تیرآهن استاندارد انجام می دهند. در هنگام خرید باید به کیفیت مصالح و همچنین کارخانه سازنده آن توجه شود. در صورتی که شما نیز قصد خرید تیرآهن استاندارد و مناسب و با دوام را دارید می توانید با مشاوران آهن 505 در این زمینه تماس بگیرید و تیرآهن درخواستی خود را با توجه به سازه انتخاب نمایید.

خرید تیرآهن در اصفهان

قیمت تیرآهن ها مانند دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است. عوامل مختلفی در نوسانات قیمت تیرآهن دخیل هستند. از موارد موثر در قیمت تیرآهن ها می توان به هزینه های مربوط به نگهداری و حمل و نقل، نوسانات بازار ارز، تغییرات قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، نوع کارخانه سازنده، کیفیت مواد و… اشاره کرد. روش های مختلفی برای خرید تیرآهن وجود دارد. یکی از این روش ها خرید از شرکت های معتبر در زمینه پخش بهترین مصالح است. یکی از این شرکت ها، شرکت فیدار مبین آژند است که در اصفهان قرار دارد. شما می توانید به راحتی به سایت آهن 505 مراجعه کنید و با بررسی قیمت روز مصالح تیرآهن مورد نیاز خود را خریداری کنید. در صورتی که قصد خرید تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی به صورت حضوری را دارید می توانید به انبار شرکت واقع در اصفهان پل تمدن مراجعه کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت : 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

تیرآهن یکی از سازه هایی است که در ساختمان سازی کاربرد بسیار زیادی دارد. لذا آشنایی با همه موارد آن خالی از لطف نیست. هر تیرآهن وزن استاندارد خاص خود را دارد. اما در این میان مفهومی با عنوان تلرانس وجود دارد. در فرآیند تولید امکان دارد وزن تیرآهن تغییر کند. به کمترین تا بیشترین وزن برای تیرآهن، تلرانس تیرآهن می گویند. روش های متفاوتی برای محاسبه وزن تیرآهن ها وجود دارد. از روش های آن می توان به جدول سازنده تیرآهن، جدول اشتال و چگالی آهن اشاره کرد. در صورتی که قصد خرید تیرآهن با بهترین کیفیت و دوام را دارید توصیه می کنیم آن را از شرکت های معتبر پخش کننده در این زمینه خریداری کنید. در این مقاله به طور کامل به بررسی تلرانس و محاسبه وزن تیرآهن پرداختیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با تلرانس و محاسبه وزن تیرآهن با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1056

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند