علت استفاده از میلگرد

08:252250
علت استفاده از میلگرد

امروزه با افزایش جمعیت و گسترش شهرها ساخت و ساز رونق بسیاری پیدا کرده است. برای ساخت ساختمان مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام از این مصالح مصرفی نقش مهم و ویژه ای در قسمت های مختلف ساختمان ایفا می کنند. میلگرد ها یکی از انواع مصالح فولادی به شمار می روند که به طور گسترده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. بهتر است قبل از به کارگیری مصالح مختلف کاربرد هر کدام را بدانید. . برای استفاده از میلگرد حتما باید از نوع و معتبر بودن برند آن اطمینان حاصل شود. در این مقاله به توضیحی در رابطه با علت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی می پردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فهرست

میلگرد چیست؟

انواع میلگرد کدام است؟

علت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

مزایای استفاده از میلگرد

نحوه نگهداری انواع میلگرد

خرید انواع میلگرد

میلگردهای دست دوم چه کاربردی در ساختمان سازی دارند؟


علت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

میلگرد چیست؟

یکی از اجزای پر کاربرد در ساختمان سازی میلگردها هستند. میلگرد به صورت پروفیلی فولادی است که توسط نورد گرم تولید می شود. سطح مقطع میلگرد ها به صورت دایره ای تو پر است. میلگرد با قرار گرفتن در بتن سبب افزایش مقاومت سازه در برابر نیروی کششی می شود. با قرار گرفتن میلگرد در بتن مقاومت سازه افزایش یافته در نتیجه سازه در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله از مقاومت بالایی برخوردار می شود. علت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی به موارد گفته شده ختم نمی شود و کاربردهای دیگری نیز در ساختمان سازی ایفا می کند. که در ادامه مقاله به توضیح آن می پردازیم.

انواع میلگرد کدام است؟

میلگردها از نظر جنس، سایز، کارخانه سازنده آن و استاندارد در تولید آن انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

میلگرد ها از نظر جنس:

به طور کلی میلگردها به دو دسته ی ساده و آجدار تقسیم بندی می شوند.

میلگرد اروپایی که ویژگی خم شوندگی دارد و در ساخت آن از منگنز استفاده می شود، به دلیل مقاومت پایین برای استفاده در ساختمان سازی و ساختمان های بلند و یکپارچه استفاده نمی شود. برخلاف آن میلگرد پرکربن در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است. اما اشکال اصلی آن نداشتن مقاومت در برابر رطوبت است که باعث فرسودگی و خوردگی آن می شود. به همین دلیل در شهر های رطوبتی برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار نمی گیرد. میلگرد اپوکسی نوع دیگر میلگرد پرکربن (میلگرد سیاه) است. با این تفاوت که پوشش روی آن سبب افزایش مقاومتش شده و برای بالا بردن حداکثری مقاومت در این مناطق پیشنهاد می شود که  از میلگرد گالوانیزه استفاده شود. قیمت این میلگرد از دو نوع قبلی گران تر بوده اما مقاومت بالایی را ایجاد می کند.
در محیط های که در کنار میدان الکتریکی نباشند، برای افزایش و مقاومت در برابر خوردگی بهتر است از میگرد با فیبر تقویت شده پلیمری استفاده شود. پر هزینه ترین نوع میلگردها، میلگرد ضد زنگ هستند. میلگرد های تقویتی که توسط نورد گرم تولید شده و خاصیت مقاوم سازی در برابر نیروی کششی را دارند به راحتی خم شده و در قسمت های مختلف قابل استفاده هستند. آخرین نوع میلگر، میلگرد تراس است که به دلیل سطح صاف و سیقلی که دارد برای تزئینات قسمت های مختلف ساختمان نیز مورد استفاده است.

میلگرد از نظر سایز:

میلگرد ها در سایز های 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 در کارخانه تولید و به بازار عرضه می شوند. هر کدام از این میلگرد ها در قسمت های خاصی در ساختمان سازی قرار می گیرند و کاربرد خاصی دارند.

میلگرد از لحاظ کارخانه سازنده آن:

کارخانه های مختلفی در ایران وجود دارد که انواع مصالح فولادی و آهنی را تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. از انواع کارخانه های تولیدکننده ی میلگرد می توان به ذوب آهن اصفهان، راد همدان، ظفر بناب، میانه، امیرکبیر خزر و… اشاره کرد.

میلگردها از نظر استاندارد تولید:

از نظر استاندارد میلگردها به 4 دسته ی میلگرد A1، A2، A3، A4 تقسیم می شوند.
میلگرد A1 یا همان میلگرد ساده به علت سطح صافی که دارد برای جوشکاری و برشکاری بسیار کاربردی است. میلگرد A2 یا مارپیچی ساده نوع دوم میلگرد ها از نظر استاندارد تولید محسوب می شوند و برای ساختمان های سبک و تولید خاموت بسیار مورد استفاده هستند. A3 یا میلگرد آجدار جناقی برای ساختمان سازی بسیار مناسب است اما به هیچ عنوان نباید از آن برای جوشکاری استفاده کرد. A4 نوعی میلگرد آجدار به شکل دوکی است که از آن در موارد خاص استفاده می کنند.

علت استفاده از میلگرد در سازه ها

علت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

به دلیل افزایش مقاومت کششی در سازه از میلگرد استفاده می کنند. علت دیگر استفاده از میلگرد، در دال، ستون، فونداسیون، پل ها، تونل، سد، ساخت خرپا، تیرچه، سیم خاردار، فنرسازی و… است.
از علت های دیگر استفاده از میلگردها می توان به مقاومت در برابر خوردگی، افزایش مقاومت برشی، در هنگام بتن ریزی دیوار و دال و تحمل لنگر های منفی در قسمت تکیه گاه تیر اشاره کرد. می توان از میلگرد ها برای افزایش مقاومت کل سازه در شرایط نا مساعد جوی و یا خطراتی مانند زلزله و آتش سوزی استفاده کرد. به دلیل آجدار بودن سطح میلگرد به راحتی در بتن قرار گرفته و  اصطلاحا لنگر زده می شود و به دلیل خاصیت چسبندگی بتن خیلی زود مقاومت لازم را به دست می آورد. یکی دیگر از خاصیت های میلگرد، خاصیت جوش پذیری و خم شوندگی بالای آن است و در نتیجه می توان آن را به شکل های مختلف خم کرده و از آن در قسمت های مختلف استفاده کرد.

مزایای استفاده از میلگرد

  1. شکل پذیری بالا
  2. افزایش استحکام سازه
  3. مقاوم در برابر خوردگی
  4. افزایش طول عمر سازه
  5. نصب راحت
  6. قابلیت خم و برش
  7. وزن سبک آن که سبب کاهش بار اضافی به سازه می شود
  8. قابلیت جوش پذیری آسان

نحوه نگهداری انواع میلگرد

میلگرد ها باید در شرایط مناسبی نگهداری شوند. در غیر این صورت خورده شده و استحکام لازم را به هنگام قرار گرفتن در بتن از دست می دهند. عوامل زیادی در نگهداری انواع میلگرد موثر است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. هنگام نگهداری میلگرد در انبار باید روی آن را پوشاند تا آلودگی روی سطح آن قرار نگیرد.
  2. میلگردها باید به دور از مواد اسیدی و خورنده باشند.
  3. برای جلوگیری از خرابی میلگرد، باید آن ها را با فاصله از سطح زمین و روی چوب قرار داد.
  4. برای بستن میلگرد ها باید از تسمه های پلاستیکی استفاده شود، تا محل بستن آن دچار زنگ زدگی نشود.
  5. قبل از استفاده از میلگرد باید سطح روی آن را تمیز کرده و سپس مورد استفاده قرار داد.

خرید انواع میلگرد

میلگردها در انواع مختلف توسط کارخانه تولید و به بازار عرضه می شود. برای خرید میلگرد می توانید آن را از کارخانه خریداری کنید و یا اینکه از سایت های معتبر آن را سفاش دهید. قبل از خرید انواع میلگرد از معتبر بودن برند و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که میلگرد انتخابی شما از نظر جنس مناسب نباشد یا دارای خوردگی باشد، استحکام کل سازه را به خطر می اندازد و در نتیجه خسارت های جبران ناپذیری را به همراه دارد. یکی از سایت های معتبر در زمینه فروش انواع مصالح ساختمانی ahan505 است. با مراجعه به این سایت می توانید انواع میلگرد را شناسایی و سپس خریداری کنید.


برای اطلاع از قیمت روز میلگرد و سفارش آن می توانید با مشاوران ما در ahan505 تماس بگیرید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


میلگرد دست دوم

میلگردهای دست دوم چه کاربردی در ساختمان سازی دارند؟

پس از تخریب ساختمان بعضی از میلگردهای آن سالم باقی می مانند یا به صورتی هستند که با بریدن و کوچک کردن، می توانند آن ها را در قسمت های دیگر ساختمان مورد استفاده قرار دهند که به این میلگرد ها، میلگرد دست دوم گفته می شود. میلگردهای دست دوم برای اینکه دوباره قابل استفاده باشند باید بدون زنگ زدگی و خوردگی بوده و در غیر این صورت هنگام استفاده در بتن استحکام سازه را کاهش می دهند. میلگرد های دست دوم ارزان تر از میلگرد های اصلی هستند. توجه داشته باشید که برای کم شدن هزینه ها از میلگرد های دست دوم و با کیفیت پایین استفاده نکنید. با استفاده از میلگرد های نا مناسب سلامت انسان ها به خطر می افتد که امری جبران ناپذیر است.

سخن آخر

یکی از مصالح پر مصرف در ساختمان سازی میلگر ها هستند. میلگرد ها توسط نورد گرم تولید شده و معمولا سطح مقطعی دایره ای شکل و به صورت تو پر دارند. از نظر نوع، جنس، کارخانه تولید کننده و سایز میلگرد ها دارای انواع مختلفی هستند. همچنین باید محلی که قرار است میلگرد در آن قرار داده شود، از قبل شناسایی شده باشد. میلگردها تاثیر زیادی در افزایش مقاومت کششی سازه دارند و باعث استحکام آن در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله و آتش سوزی می شوند. کارخانه های زیادی میلگرد مورد نیاز در ساختمان سازی را تولید و به بازار عرضه می کنند. برای خرید آسان انواع میلگرد می توانید به سایت ahan505 مراجعه کنید. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی درباره علت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی به شما دوستان عزیز ارائه دهیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1799

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند