کاهش هزینه ساختمان سازی

08:412010
کاهش هزینه ساختمان سازی

روش های کاهش هزینه های پروژه ی ساختمان سازی

مقدمه

با پیشرفت علم در ساختمان سازی و استفاده از مصالح نوین تغییر و تحول گسترده ای در این فضا به وجود آمده است. در گذشته به دلیل نا آگاهی و داشتن اطلاعات کم در زمینه ی ساخت و ساز هزینه های زیادی برای خرید انواع مصالح صرف می شد. اما امروزه روش ها و مصالحی وجود دارد که علاوه بر افزایش مقاومت ساختمان به کاهش هزینه های آن کمک می کند. توجه داشته باشید که کاهش هزینه ها به معنای استفاده از مصالح با کیفیت پایین نیست. در ادامه ی این مقاله قصد داریم به توضیح کامل در رابطه با کاهش هزینه ساختمان سازی و عوامل تاثیر گذار بر آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

روش های مختلف برای کاهش هزینه ساختمان سازی

6 راهکار مهم برای کاهش هزینه ساختمان سازی با مدیریت مصالح

عوامل موثر در افزایش هزینه های پروژه ساختمانی

مهندسین ماهر برای انجام عملیات ساختمانی چقدر هزینه می کنند؟

خرید مصالح ساختمانی ارزان و با کیفیت


نحوه کاهش هزینه ساختمان سازی

روش های مختلف برای کاهش هزینه ساختمان سازی

انواع روش های مختلف برای کاهش هزینه های ساختمان سازی وجود دارد. از نمونه این روش ها می توان به استفاده از محصولات جدید، مدیریت پروژه، نوع طراحی پلان، استفاده از فناوری پیش ساخته و استفاده از فناوری BIM اشاره کرد. در ادامه به توضیح کامل هر یک از این موارد می پردازیم.

1. استفاده از فناوری BIM

مدل سازی اطلاعات ساختمان یا BMI روشی نوین برای کاهش زمان و هزینه های مربوط به ساخت و ساز است. از مزیت های اصلی این روش رفع تعارض‌ های اطلاعات مرتبط با سازه، معماری و تأسیسات ساختمانی است. به کمک BMI مدل سازی از سازه به صورت دیجیتالی انجام می شود و پس از آن چرخه ی حیات پروژه و فرایند های لازم مشخص می شود.

مزایای BMI

  • شامل کاهش هزینه های ساخت تا 20 درصد
  • کاهش زمان اجرا تا 35 درصد
  • از بین بردن پتانسیل تغییرات

2. استفاده از فناوری پیش ساخته

با توجه به نوع مصالحی که در ساختمان های پیش ساخته به کار می رود دارای انواع مختلف هستند. برای مثال ساختمان های بتنی پیش ساخته از اسکلت فلزی و سبک می سازند و دیوار در آن ها معمولا از جنس بتن سبک ولی با کیفیت بسیار بالا است. پس از اتمام کار و انجام تمامی مراحل ساختمان ها با گچ و رنگ زیبا سازی می شود.
از مزیت های اصلی این روش این است که به دلیل پیش ساخته بودن آن دیگر نیازی به انجام عملیات ساختمانی در محل اجرا نیست. همین امر باعث کاهش هزینه ها در ساخت و ساز می شود.

3. نوع طراحی پلان

اینکه در یک سازه پلان به صورت ساده طراحی شود تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه ها می گذارد. جزئیات کمتر باعث می شود نیاز به استفاده از مصالح مختلف و زمان ساخت کاهش پیدا کند. در طراحی های امروزی قسمت های مختلف را به صورت تلفیقی طراحی می کنند و این کار کمک زیادی به کاهش هزینه های عملیات اجرایی می گذارد. پلان هایی که طراحی مناسبی ندارند باعث می شوند در هنگام اجرا مشکلاتی به وجود آید و هزینه های زیادی صرف ساخت و ساز شود. در نتیجه توصیه می شود طراحی پلان را به مهندسین ماهر در این زمینه بسپارید.

4. مدیریت پروژه

قبل از انجام پروژه نیاز است از مهندسین ماهر در این زمینه کمک بگیرید که بتوانند تخمین مناسبی از قیمت ها ارائه کنند. مدیر پروژه با توجه به حجم پروژه انتخاب می شود. مثلا در ساخت و ساز های کوچک نیاز به استفاده از مدیر پروژه ی حرفه ای نیست زیرا استخدام همچین فردی هم هزینه های زیادی به همراه دارد. برای مدیریت بهتر پروژه باید موارد زیر را انجام دهید.

  • لیستی از کارگران و متخصصین مورد نیاز برای کار را تهیه کنید.
  • زمان شروع و اتمام کار را مشخص کنید و سعی کنید طبق برنامه پیش بروید.
  • حجم پروژه مورد نظر خود را مدیریت کنید.
  • لیستی از تجهیزات و مصالح مورد نیاز تهیه کنید.

روش های کاهش هزینه ساختمان سازی

5. استفاده از محصولات جدید

علاوه بر داشتن تجربه در زمینه ی ساخت و ساز داشتن دانش و اطلاعات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بی توجهی به دانش و تکیه به تجربه می تواند خسارت و مشکلاتی را در ساختمان سازی به وجود آورد که برای بر طرف کردن آن نیاز به پرداخت هزینه های زیادی باشد. به عنوان مثال اگر فردی دانش کافی در رابطه با فناوری پیش ساخته و فناوری BMI نداشته باشد، نمی تواند هزینه ها را کاهش دهد. با پرس و جو و مشورت از مصالحی استفاده کنید که علاوه بر هزینه ی مناسب کیفیت بالا نیز در قسمت های مختلف ساختمان برای شما ایجاد کند.

6 راهکار مهم برای کاهش هزینه ساختمان سازی با مدیریت مصالح

  1. اگر می خواهید مصالح را با قیمت ارزان تر از بازار خریداری کنید بهتر است واسطه ها را حذف کنید. دسترسی به مصالح به کمک واسطه ها راحت تر انجام می شود اما ممکن است هزینه های بیشتری داشته باشد. توصیه می شود اگر قصد خرید مصالح در حجم زیاد را دارید، آن را به صورت مستقیم از کارخانه تهیه کنید.
  2. مقدار و نوع مصالحی که نیاز دارید قبل از خرید به طور کامل ارزیابی کنید. ارگ مصالح را در حجم بالا بخرید ممکن است دور ریز داشته باشد و اگر در حجم کم بخرید باید هزینه ی زیادی صرف خرید دوباره ی آن کنید.
  3. سعی بر ارزان خریدن بیش از اندازه ی مصالح نداشته باشید. اگر مصالحی بیش از حد از مصالح مشابه خود ارزان تر باشد ممکن است دارای کیفیت پایین باشد که باعث شود امنیت سازه به خطر بیفتد و هزینه ی زیادی صرف تعمیر آن شود.
  4. بخش زیادی از سرمایه ی ساخت و ساز خود را صرف خرید مصالح با کیفیت کنید.
  5. قیمت محصولات مدام در حال نوسان است. برای صرف هزینه های کمتر توصیه می شود یا مصالح را پیش خرید کنید یا اگر می توانید به صورت یکجا خریداری کنید.
  6. نوسانات در بازار را بشناسید و سعی کنید در هنگامی که مصالح ارزان هستند آن ها خریداری کنید.

عوامل موثر در افزایش هزینه های پروژه ساختمانی

  1. اگر برنامه ریزی عملیاتی شما دقیق نباشد و بودجه بندی برای بخش های مختلف زیر نظر کارشناس انجام نشود هزینه ها افزایش می یابند.
  2. نبود افراد ماهر در خرید به موقع مصالح
  3. هزینه های مربوط به حمل و نقل
  4. استفاده از روش های قدیمی در اجرای ساختمان
  5. عدم انبار داری صحیح و از بین رفتن مصالح بر اثر نگهداری نامناسب
  6. تغییرات در نقشه ی اصلی در هنگام اجرا
  7. استفاده از مصالح با کیفیت پایین وایجاد خرابی در بخش های مختلف سازه حتی در زمان اجرا
  8. انجام دوباره ی برخی از مراحل ساخت به دلیل نداشتن نقشه ی مناسب
  9. استفاده از طرح و شکل های هندسی پیچیده در نقشه ی پلان و هزینه های بالای اجرایی آن
  10. عدم استفاده از کارگران و مهندسین ماهر در انجام عملیات

مهندسین ماهر برای انجام عملیات ساختمانی چقدر هزینه می کنند؟

به طور متوسط می توان هزینه های مربوط به ساخت را به صورت زیر تخمین زد.

  • هزینه های انجام  20 تا 25 درصد از کل قیمت فروش است. نصف این هزینه ها مربوط به هزینه های زیر ساختی است، مانند خدمات شهری
  • مصالح ساختمانی از فونداسیون تا نازک کاری ، 25 تا 30 درصد از کل هزینه را به خود اختصاص می دهد.
  • هزینه‌های کار در محلنیز حدود 20 تا 25 درصد است.
  • سربار عمومی‌ 6 درصد را به خود اختصاص می دهد.
  • هزینه‌های تأمین مالی حدود 2 درصد است.

عوامل موثر در کاهش هزینه های پروژه ساختمانی

خرید مصالح ساختمانی ارزان و با کیفیت

همان طور که به آن اشاره کردیم برای کاهش هزینه ساختمان سازی نیاز است از مصالح ارزان و با کیفیت استفاده کنید. اگر قصد خرید مصالح به مقدار زیاد را دارید خرید از کارخانه توصیه می شود زیرا هزینه های خرید کمتر است اما باید مصالح را در مقدار بسیار زیاد از کارخانه تهیه کنید. در پروژه هایی با حجم کم این روش خرید توصیه نمی شود. در این شرایط باید از شرکت های واسط کمک بگیرید. یکی از شرکت های معتبر در فروش انواع آهن آلات و مصالح ساختمانی شرکت فیدار مبین آژند( آهن505) است. شما می توانید با ورود به سایت آهن 505 از قیمت روز مصالح اطلاعاتی به دست آورید و محصولات مناسب و با کیفیت خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

امروزه به دلیل شرایط اقتصادی ساخت و ساز با هزینه های زیادی همراه است. در نتیجه مهندسین به دنبال روش هایی برای کاهش هزینه ساختمان سازی هستند. روش های مختلفی مانند استفاده از فناوری های BMI، مدیریت پروژه، نوع طراحی پلان بر کاهش هزینه ها تاثیر گذار است. یکی دیگر از مسائل مهم که باید به آن توجه ویژه داشته باشید کیفیت مصالح است. به هیچ عنوان برای کاهش هزینه ها نباید از مصالح بی کیفیت استفاده کنید. استفاده از مصالح نا مرغوب در روند ساخت و ساز مشکل ایجاد می کند و ممکن است نیاز باشد هزینه ی زیادی صرف تعمیر و بازسازی آن کنید. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی روش های کاهش هزینه ساختمان سازی بپردازیم. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با کاهش هزینه ساختمان سازی و عوامل موثر بر آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2516

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند