حداقل سایز وال پست

08:542240
حداقل سایز وال پست

حداقل سایز نبشی وال پست چه مقداری است؟

مقدمه

برای ایجاد مقاومت و استحکام در سازه از مصالح مختلفی استفاده می کنند. یکی از انواع این مصالح وال پست ها هستند. قرار گیری وال پست درون سازه به افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله کمک بسیار زیادی می کند. ضوابطی در اجرای وال پست وجود دارد که در هنگام استفاده باید مد نظر قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم توضیحی در رابطه با حداقل سایز وال پست خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

وال پست چیست؟

حداقل سایز وال پست

کاربرد نبشی وال پست در ساختمان سازی

مزایا و معایب استفاده از انواع وال پست

خرید انواع نبشی وال پست و دیگر مصالح ساختمانی

نکات اجرایی نبشی های وال پست


وال پست چیست؟

برای افزایش مقاومت در ساختمان از نبسی کشی و اجرای وال پست استفاده می کنند. این مرحله به نوعی سفت کاری در ساختمان محسوب می شود. معمولا برای جلوگیری از ایجاد خسارت های جانی و مالی در دیوار های پیرامونی که سست هستند و احتمال خرابی آن ها در هنگام زلزله وجود دارد از وال پست استفاده می کنند. هدف اصلی از اجرای وال پست توزیع صحیح نیروهای وارد بر دیوار می‌باشد. یکپارچه سازی دیوار و در برخی موارد ستون ها توسط وال پست کمک زیادی به افزایش مقاومت در کل سازه می کند. وال پست ها دارای انواع مختلفی هستند و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

وال پست چیست و حداقل سایز وال پست

انواع وال پست ها در ساختمان سازی

1. وال پست قائم

وال پست عمودی معمولا به صورت قائم و موازی با ستون عمودی اجرا می شود. این عضو معمولا H شکل است که ساخت آن با استفاده از دو ناودانی یا چهار نبشی صورت می‌گیرد. به این ترتیب راحت تر بلوک و آجر بر روی وال پست ها قرار می گیرد. نحوه ی قرارگیری این وال پست معمولا به دو صورت زیر انجام می شود.

  • وال پست میانی: واداری که در میانه طول دیوار اجرا می‌شود.
  • وال پست کناری: واداری که اجرای آن در نزدیکی عضوهای قائم و با یک فاصله مشخص (حداقل یک متر) صورت می‌گیرد.

2. وال پست افقی

تیرک یا همان وال پست افقی یک عضو افقی است که مقطع آن می تواند بتنی یا فولادی باشد. وال پست ها علاوه بر بهبود جداسازی دیوار از قاب، نقش نگهدارنده تیرک را نیز بر عهده دارد. یکی از ضوابط وال پست ها این است که برای جلوگیری از تغییر شکل تیر در ناحیه مفصل، وال پست باید حداقل با فاصله یک متری از ستون اجرا شود. تیرک نیز باید به طور کامل و به گونه‌ای بر روی دیوار بنشیند که هیچ باری از طرف تیر یا سقف به آن منتقل نشود.

3. وال پست ترکیبی

هنگامی که در ساخت سازه از دو وال پست افقی و عمودی کمک گرفته شود به آن وال پست ترکیبی می گویند. بهتر است برای ایمن سازی ساختمان هایی که بسیار بلند هستند و یا در مناطق لرزه خیز قرار دارند بهتر است از وال پست ترکیبی استفاده شود.

حداقل سایز وال پست

ضوابط زیادی برای اجرای وال پست ها وجود دارد که در آیین نامه ی 2800 و مقررات ملی ساختمان وجود دارد. یکی از این ضوابط رعایت حداقل سایز وال پست می باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. به دلیل استحکامی که وال پست ها بین دیوار و اسکلت ایجاد می کنند از اهمیت بالایی برخوردارند و باید به این مسئله توجه شود که قرار است در چه قسمتی مورد استفاده قرار بگیرد.
  2. برای دیوار با حداقل طول 4 متر لازم است وال پست طراحی و اجرا شود.
  3. در اجرا معمولا وال پست به صورت عمودی از قسمت تیر طبقه پایین تر به طبقه بالایی بصورت کشویی متصل می شود.
  4. حداقل سایز مخصوص وال پست با توجه به قسمتی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد متفاوت می باشد.
  5. ابعاد و حداقل سایز انواع نبشی وال پست را معمولا با توجه به ضخامت دیوار، ارتفاع دیوار، تعداد طبقات، سرعت باد در منطقه، میزان لرزه خیز بودن آن و… در نظر می گیرند.
  6. اگر پروفیل وال پستی به صورت دوبل نبشی ارائه شود بهتر است هنگامی که ضوابط اجرای وال پست دیوار اعمال می‌شود دهانه آن از ضخامت دیوار مورد نظر بیشتر از 1 سانتی‌متر باشد تا بتوان تیغه را به طور کامل داخل آن قرار داد.
  7. در وال پست عمودی باید با فاصله‌های یک متر به یک متر و با میلگرد آجدار شاخک‌ها به قوطی یا نبشی‌های وال جوش داده شوند این کار باعث می‌شود بین تیغه و وال پست عمودی و دیوار مورد نظر در هنگامی که بارهای جانبی وارد می‌شود گیرداری لازم انجام شود.
  8. برای اینکه بین وال پست با دیوارهای دو طرف اتصال بهتری برقرار شود و همچنین از ترک‌های ناشی از حرکات جانبی ساختمان در مرحله نازک کاری جلوگیری شود باید بر روی آن توری مرغی یا رابیتس کشید و با سیم گالوانیزه آن را محکم کرد.

کاربرد نبشی وال پست در ساختمان سازی

یکی از انواع پرکاربرد وال پست ها، وال پست با مقطع نبشی است. این مقطع نوعی عامل مهار کننده، مانع و کنترل کننده حرکت خارج از صفحه دیوار به شمار می رود. به دو صورت پیوسته و منقطع می توان از این نبشی های وال پست استفاده کرد. برای این کار دو تا 4 نبشی مورد نیاز است. از کاربرد های وال پست می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ساخت میان قاب به صورت سازه ای و غیر سازه ای
  2. نگهداری پنجره، درب، پرداخت داخلی، نمای بیرونی
  3. عایق برای تاسیسات در قسمت های مختلف
  4. اتصال آویز به محل قرارگیری وال پست ها
  5. استفاده به عنوان نگهدارنده برای دیوار های سازه ای و غیر سازه ای

مزایا و معایب استفاده از انواع وال پست

مزایا

  1. افزایش مقاومت و ایجاد استحکام در سازه
  2. جلوگیری از آسیب به قسمت های مختلف سازه
  3. افزایش پایداری در قسمت های میان قابی
  4. کنترل سازه در برابر نیروهای جانبی

معایب

  1. در برخی موارد ممکن است مرکز سختی با مقداری که مد نظر قرار می گیرد،  متفاوت باشد در نتیجه به سازه آسیب وارد می شود.
  2. وارد شدن نیروی پیچشی به سازه
  3. در صورت دقت نکردن به ضوابط مطرح شده در اجرای وال پست به سازه آسیب می رسد.

خرید انواع نبشی وال پست و دیگر مصالح ساختمانی

روش های مختلفی برای خرید انواع وال پست وجود دارد. وال پست ها دارای انواع مختلفی می باشند و از هر کدام آن ها در قسمت های مختلف استفاده می کنند. برای اینکه بهترین نوع وال پست انتخاب شود باید به الزامات و محل قرارگیری آن توجه شود. کارخانه های مختلفی وال پست را تولید و در معرض فروش قرار می دهند. امروزه یکی از روش های آسان برای خرید انواع وال پست و دیگر مصالح ساختمانی خرید به صورت اینترنتی است. در صورتی که قصد خرید اینترنتی را دارید بهتر است از سایت های معتبر در این زمینه آن را سفارش دهید. یکی از سایت های معتبر که به فروش انواع مصالح ساختمانی مشغول است سایت آهن505 می باشد. شرکت فیدار مبین آژند یکی از شرکت های معتبر در این زمینه است.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


نکات اجرایی نبشی های وال پست

نکات اجرایی نبشی های وال پست

  1. معمولا وال پست ها را با پیچ و مهره و جوشکاری متصل می کنند. در ایران هنوز از روش جوشکاری استفاده می شود ولی در استانداردهای اروپایی اکثرا پیچ و مهره به کار برده می شود.
  2. در جداره های درونی و بیرونی پنجره، درب و… وال پست ها قرار گرفته می شوند. این کار باید در فاصله های دقیق و مشخص و با استانداردهای آیین نامه ای باید قرار گرفته شود.
  3. توجه داشته باشید که در اجرای وال پست حتما باید بین ستون و دیوار فاصله وجود داشته باشد و قرار دادن آن ها کنار هم غیر اصولی است.
  4. استفاده از نبشی دوبل در اجرای وال پست باید دهانه ی آن را یک سانتی متر بیشتر از ضخامت اصلی دیوار در نظر گرفت تا به طور دقیق تیغه درون آن قرار گیرد.
  5. معمولا باید مواد اولیه ای در ساخت وال پست ها به کار رود که ضد زنگ و خوردگی باشد.
  6. برای افزایش استحکام باید از رابیتس بر روی وال پست ها استفاده کرد.
  7. بهتر است برای افزایش مقاومت جان پناه ساختمان از وال پست با استاندارد های مشخص استفاده شود.
  8. استفاده از ورق های گالوانیزه در اجرای وال پست ها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست اما در برخی شرایط باید از سیم گالوانیزه در ساخت و ساز استفاده شود.

نکته!

توجه داشته باشید که وال پست را با میلگرد بستر اشتباه نگیرید. این دو مصالح علاوه بر شباهت، تفاوت هایی با یکدیگر دارند که باید در هنگام استفاده مد نظر قرار گرفته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ی فرق وال پست و میلگرد بستر مراجعه کنید.


سخن آخر

روش های مختلفی برای افزایش مقاومت سازه وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از نبشی وال پست می باشد. در هنگام اجرای وال پست باید به حداقل سایز وال پست توجه شود. علاوه بر سایز وال پست ضوابط دیگری هم در اجرای نبشی وال پست وجود دارد که حتما باید مورد بررسی قرار گرفته شود. در صورت رعایت نکردن ممکن است خسارت های جانی و مالی وارد شود. در این مقاله قصد داشتیم به توضیح حداقل سایز وال پست و کاربرد آن بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2369

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند