انواع نشست در ساختمان

05:051260
انواع نشست در ساختمان چیست

علائم نشست و انواع آن در ساختمان سازی

مقدمه

نشست یا تغییر شکل در ساختمان‌ ها و سازه‌ ها یکی از مسائل اساسی در طراحی و ساخت سازه‌ های عمرانی است. نشست به تغییر شکل و جابجایی ناخواسته سازه در طول زمان ناشی از بارگذاری‌ های استاتیکی و دینامیکی می‌ گویند. این مسئله می‌ تواند عواقب جدی برای سازه‌ ها و ساختمان‌ ها ایجاد کند و در برخی موارد منجر به خسارت‌ های نامعلوم و حتی فروپاشی سازه شود. در این مقاله، به بررسی علل نشست در ساختمان‌ ها و سازه‌ های مختلف و انواع نشست در ساختمان، می‌ پردازیم. با ما همراه شوید.

فهرست

علائم نشست ساختمان

انواع نشست در ساختمان

خرید مصالح ساختمانی با کیفیت در اصفهان


علائم نشست ساختمان

نشست به تغییر شکل و جابجایی ناخواسته سازه در طول زمان ناشی از بارگذاری‌ های استاتیکی و دینامیکی می‌ گویند. این مسئله می‌ تواند عواقب جدی برای سازه‌ ها و ساختمان‌ ها ایجاد کند و در برخی موارد منجر به خسارت‌ های نامعلوم و حتی فروپاشی سازه شود. در ادامه به علائمی که باعث نشست ساختمان می شود اشاره می کنیم.

علائم نشست ساختمان

خصوصیات خاک

یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر نشست سازه‌ ها، خصوصیات خاک است. خاک به عنوان پایه ساختمان عمل می‌ کند و قابلیت نشست دارد. خصوصیاتی مانند نوع خاک، چگونگی تراکم آن، پروفیل لغزشی خاک و تغییرات رطوبتی می‌ توانند عوامل مهمی در تعیین نشست سازه باشند.

بارگذاری‌ های استاتیکی و دینامیکی

بارگذاری استاتیکی شامل وزن خود سازه و بارهای ثابت روی سازه و بارگذاری دینامیکی شامل اعمال بارهای متغیر مانند بار باد، زلزله و تغییرات دمایی است. بارگذاری‌ های دینامیکی به دلیل اثرات ناشی از ارتعاشات و لرزش‌ های سازه، می‌ توانند نشست‌ های بزرگتری را نسبت به بارگذاری‌ های استاتیکی ایجاد کنند.

طراحی و اجرای سازه

اجرای سازه و طراحی آن نیز می‌ توانند جزء عوامل تأثیرگذار بر نشست سازه به شمار بیاید. انتخاب مواد ساختمانی، روش‌ های اجرایی، اتصالات و جزئیات سازه می‌ توانند تأثیر زیادی بر نشست سازه ایجاد کنند. همچنین، عدم رعایت استاندارد ها و دستور العمل‌ های مربوط به طراحی و اجرای سازه نیز می‌ تواند منجر به نشست نامطلوب سازه شود.

عوامل زیست محیطی

تغییرات رطوبت، دما و میزان آب زیر زمینی می‌ توانند باعث تغییر شکل و نشست سازه شوند. عوامل زیست محیطی مانند عمر سازه، تغییرات فصلی و شرایط محیطی نیز می‌ توانند نقش مهمی در نشست سازه بگذارد.

نقص‌ های سازه

نقص‌ های سازه مانند خرابی‌ ها، ترک‌ ها، شکستگی‌ ها و ناهنجاری‌ های سازه نیز می‌ توانند منجر به نشست سازه شوند. این نقص‌ ها می‌ توانند در نتیجه عواملی مانند خطا های طراحی، خطا های ساختاری، استفاده نادرست از مواد ساختمانی و عدم نگهداری مناسب ایجاد شوند.

انواع نشست در ساختمان

نشست در ساختمان‌ ها و سازه‌ ها به صورت عمده به سه دسته تقسیم می‌ شود: نشست فشاری، نشست کرنشی و نشست خمشی. در ادامه به توضیح هر یک از این انواع نشست‌ ها می‌ پردازیم:

نشست فشاری

نشست مستقیم یا نشست فشاری به نشستی اطلاق می‌ شود که به دلیل بارگذاری‌ های عمودی و استاتیکی بر سازه، فشار روی خاک وجود دارد. این نوع نشست عموماً در سازه‌ هایی با بارگذاری‌ های ثابت مانند ساختمان‌ ها، پل‌ ها و سازه‌ های خاکی اتفاق می‌ افتد. نشست فشاری ممکن است به دلیل تراکم خاک، تغییر شکل خاک به علت بارگذاری و تغییرات رطوبتی خاک رخ دهد.

نشست کرنشی

این نوع نشست به دلیل تغییر شکل خاک به علت بارگذاری، تغییرات رطوبتی و تغییرات دمایی رخ می‌ دهد. معمولا این نشست به صورت جابجایی افقی سازه نسبت به محور عمودی آن ایجاد می‌ شود. نشست کرنشی ممکن است در سازه‌ هایی که بر روی خاک‌ های نرم و کم مقاومت قرار دارند، اتفاق بیافتد. این نوع نشست معمولاً در سازه‌ های خاکی و تونل‌ ها رخ می‌ دهد.

نشست خمشی

این نوع نشست به دلیل انتقال بارها و تغییر شکل سازه در اثر بارگذاری‌ های خمشی و لحاظ نکردن اثرات نقص محاسباتی و سازه‌ ای در طراحی و اجرا رخ می‌ دهد. معمولاً این نشست  در سازه‌ های فولادی و بتنی که به بارگذاری‌ های خمشی مستقر هستند، مشاهده می‌ شود.

نشست در ساختمان‌ ها و سازه‌ ها می‌ تواند به صورت ترکیبی از این سه نوع نشست بروز کند. علاوه بر این، در صورت عدم طراحی و اجرای صحیح سازه، ممکن است نشست‌ های نامطلوب و ناخواسته دیگری نیز رخ دهد که می‌ تواند به خسارت و آسیب رساندن به سازه منجر شود. بنابراین، در طراحی و اجرای سازه‌ ها، لازم است به نشست‌ های ممکن و عوامل مؤثر بر آن‌ ها توجه نظر دقت کافی را داشته باشید و اقدامات لازم را برای کنترل و مدیریت نشست‌ ها در نظر بگیرید.

آشنایی با انواع نشست در ساختمان

خرید مصالح ساختمانی با کیفیت در اصفهان

اگر قصد ساخت انواع سازه را دارید باید برای جلوگیری از نشست و دیگر خسارت های وارده به سازه باید از مصالح مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. یکی از شرکت های معتبر که سابقه ی بالایی در فروش انواع مصالح ساختمانی دارد، شرکت فیدار مبین آژند است. شما می توانید با مراجعه به سایت آهن505 انواع مصالح مورد نیاز خود ر ا مشاهده کنید، از قیمت روز مصالح اطلاع پیدا کرده و آن را سفارش دهید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

نشست در ساختمان‌ ها و سازه‌ ها می‌ تواند عواقب جدی برای ایمنی و عملکرد آن‌ ها ایجاد کند. خصوصیات خاک، بارگذاری‌ های استاتیکی و دینامیکی، طراحی و اجرای سازه، عوامل زیست محیطی و نقص‌ های سازه همگی می‌ توانند عواملی باشند که بر نشست سازه‌ ها تأثیر می‌ گذارند. برای کاهش نشست نامطلوب سازه‌ ها، لازم است در طراحی و اجرای سازه‌ ها به این عوامل توجه کرده و استاندارد ها و دستور العمل‌ های مربوطه را رعایت کنید. همچنین، نظارت و نگهداری صحیح بر سازه‌ ها نیز برای جلوگیری از نشست نامطلوب و حفظ عمر مفید سازه‌ ها بسیار اهمیت دارد. در این مقاله به طور کامل به بررسی انواع نشست در ساختمان پرداختیم. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با انواع نشست در ساختمان با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3502

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند