10 مطلب مهم میلگرد

09:002580
10 مطلب مهم میلگرد

یکی از اجزای اصلی ساختمانی، که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، میلگرد ها هستند. میلگردها معمولا از جنس فولاد بوده اما ممکن است با توجه به نوع کاربرد از اجزای دیگر در ساخت آن ها استفاده شود. ممکن است اسم میلگرد را زیاد شنیده ولی با نکات طلایی هنگام استفاده از آن آشنایی نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم 10 مطلب مهم میلگرد که باید بدانید را به اطلاع شما همراهان عزیز برسانیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست

میلگرد چیست؟

انواع میلگرد

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

10 مطلب مهم میلگرد که باید بدانید

مزایای استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

قیمت روز میلگرد

خرید انواع میلگرد در اصفهان

میلگرد های دست دوم


10 مطلب مهم میلگرد که باید بدانید

میلگرد چیست؟

به طور کلی به پروفیل هایی که معمولا از جنس فولادی بوده  و در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارند، میلگرد گفته می شود. از ترکیب میلگرد با بتن به جهت افزایش مقاومت سازه در برابر خطرات احتمالی مانند زلزله استفاده می شود. میلگرد ها علاوه بر ساختمان سازی در صنعت هم مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نوع کاربردی که میلگردها دارند ممکن است جنس آن ها تغییر کند. از نظر ظاهری میلگردها معمولا به صورت استوانه ای توپر ساخته می شوند.

انواع میلگرد

میلگرد ها از نظر نوع ظاهری، کاربرد، جنس، سایز، کارخانه سازنده آن و… دارای انواع مختلفی هستند.

میلگرد از نظر جنس:

اروپایی: این نوع میلگرد به دلیل قابلیت خم شوندگی و راحتی که در هنگام استفاده دارند، بسیار کاربردی در مناطقی هستند که خطر رخ دادن زلزله در آن ها زیاد است.

گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه در برابر خوردگی بسیار مقاوم و قیمت آن بیشتر از میلگرد های دیگر است.

فولاد پرکربن: این نوع میلگرد که به میلگرد سیاه نیز معروف است، به دلیل استحکام بالا بسیار پر کاربرد تر از میلگردهای دیگر است. تنها ایراد این میلگرد فرسایش آن است. اگر در معرض فرسایش قرار گیرد، به بتن های اطراف خود آسیب می رساند.

میلگرد با پوشش اپوکسی: هنگامی که میلگرد سیاه با اپوکسی پوشیده شود به آن میلگرد با پوشش اپوکسی گفته می شود. این میلگرد در برابر خوردگی مقاوم است تا وقتی که ضربه سنگینی به آن وارد نشود.

فیبر تقویت شده ی پلیمری: این میلگرد تا حدی می تواند جایگزین میلگرد فولادی باشد. جنس آن کامپوزیتی است و در برابر اسید مقاوم است. از این نوع میلگرد بیشتر در جایی استفاده می شود که سازه از میدان الکتریکی دور باشد.

میلگرد ها بر اساس سایز:

با توجه به سایز های متفاوتی که میلگرد ها دارند، در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. میلگرد ها در سایز های 8،10،12،14،16،18،20،22،25،32 موجود می باشند.

میلگرد ها بر اساس کارخانه تولید کننده آن:

امروزه کارخانه های مختلفی در ایران انواع میلگردها را تولید می کنند. میلگرد هر کارخانه با توجه به نوع مواد اولیه مصرفی، کیفیت، نحوه ساخت و… دارای نوع و ویژگی های متفاوتی است.
از کارخانه های معروف در ساخت میلگرد می توان به : ذوب آهن، ظفر بناب، زاگرس، میانه، امیرکبیر خزر و… اشاره کرد.

میلگرد ها از لحاظ نوع استاندارد:

میلگرد ها از لحاظ استاندارد به 4 دسته تقسیم می شوند.

A1: نام دیگر آن میلگرد نرم است و سطحی صاف دارد. همچنین این میلگرد قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد.
A2: میلگرد A2 که نام دیگر آن میلگرد نیمه ترد است و روی سطح خود آج هایی به صورت یکنواخت دارد.
A3: میلگرد جناقی که نام دیگر میلگرد A3 است، این میلگرد روی جناق خود آج دارد و به همین دلیل قابلیت شکل پذیری کمتری نسبت به دو نوع قبلی دارد.
A4: بر روی این میلگردها جناقی به صورت دو طرفه قرار گرفته است به همین دلیل دارای سختی بالایی نسبت به انواع دیگر آن است.

کاربرد انواع میلگرد

کاربرد انواع میلگرد

میلگردها علاوه بر کاربرد هایی که در سازه های بتنی دارند، در ساخت ماشین آلات، قسمت هایی از سد سازی و صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
در ساختمان سازی از میلگردها در فونداسیون، ستون، دال، تیر و… استفاده می شود. همچنین از میلگردها برای افزایش مقاومت در پل ها، تونل ها، سد ها و هر سازه ی بتنی دیگر می توان استفاده کرد.

میلگرد راستا:

یکی از انواع پرکاربرد میلگردها، میلگرد راستا است که در فونداسیون و تیر در ساختمان های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. برای قسمت هایی که نیاز است مقاومت کششی افزایش یابد، از آن استفاده شده و به صورت شاخه ای موجود هستند.

میلگرد خاموت:

برای بستن قسمت هایی از میلگرد ستون در ساختمان ها از میلگردهای کوچکتری استفاده شده که به آن میلگرد خاموت می گویند. این میلگردها از ایجاد ترک جلوگیری کرده و وظیفه آن تحمل نیروی برشی است. همچنین برای جلوگیری از بیرون زدن آرماتور طولی، از این نوع میلگرد استفاده می شود.

میلگرد سنجاقی:

برای اتصال میلگرد طولی با خاموت در ساختمان سازی کاربرد دارد. میلگرد سنجاقی، باز شده ی میلگرد خاموت است. این میلگرد با تحمل نیروی برشی باعث جلوگیری از ایجاد ترک می شود.

میلگرد خرک:

وقتی میلگردها در سازه به صورت معمولی قرار گرفته باشد و میلگرد های دیگری به صورت افقی روی آن قرار بگیر، اصطلاحا به آن میلگرد خرک گفته می شود. این میلگردها معمولا برای افزایش مقاومت در سازه در قسمت بالای فونداسیون استفاده می شود.

میلگرد رکابی:

در ساخت دیوارها و دال بتنی معمولا برای ایجاد مقاومت دو ردیف میلگرد به صورت افقی و عمودی روی میلگردهای دیگر قرار می گیرد که به آن میلگرد رکابی می گویند.

میلگرد ادکا:

برای تحمل نیروی برشی در قسمت تکیه گاهی تیر ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع میلگرد در ساختمان سازی بسیار استفاده می شود.

مزایای استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

10 مطلب مهم میلگرد که باید بدانید

  1. در نظر داشته باشید که برای نگهداری میلگردها باید آن را را در محلی قرار داد که دور از رطوبت باشد. رطوبت باعث زنگ زدگی و خوردگی میلگردها شده و هنگام استفاده از آن در کنار بتن، باعث کم شدن مقاومت آن می شود.
  2. هنگام سفارش و خرید انواع میلگرد از سالم بودن آن اطلاع پیدا کنید.
  3. میلگرد های دست دوم فقط در صورتی قابل استفاده است که دچار زنگ زدگی و خوردگی نباشد. دقت کنید که برای کم شدن هزینه ها سلامت انسان ها را به خطر نیندازید.
  4. بهتر است میلگرد های مورد نیاز خود را از نزدیک ترین مکان به محل ساخت و ساز خود خریداری کنید. زیرا اگر انتقال آن به درستی انجام نشود باعث خرابی و شکستگی آن می شود.
  5. قبل از استفاده بهتر است میلگرد ها را تمیز کرد تا روی آن آلودگی قرار نگرفته باشد. در غیر این صورت به هنگام بتن ریزی موجب خرابی آن می شود.
  6. وزن میلگرد هایی که از کارخانه خریداری می شود باید تا حد امکان به وزن های نوشته شده برای میلگرد در جدول اشتال نزدیک باشد. نزدیک بودن وزن میلگرد مورد نظر به جدول اشتال به منزله ی با کیفیت بودن آن است.
  7. برای خم کردن میلگردها بهتر است از وسایل مکانیکی استفاده شود.
  8. به هنگام بستن چند میلگرد با هم باید توجه داشت که بین آن ها چیز دیگری قرار نگیرد و برای بستن از تسمه های ضد زنگ یا پلاستیکی استفاده شود.
  9. بهتر است تا حد امکان میلگردها در فضای باز نگهداری نشوند ولی اگر مجبور شدید ، روی آن را با ورق پلی اتیلن بپوشانید.
  10. میلگردها را روی سطح زمین رها نکنید. برای نگهداری آن ها روی چوب کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید.

مزایای استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

  1. افزایش استحکام سازه به دلیل وجود میلگرد در بتن
  2. اگر از بتن به تنهایی در سازه استفاده شود، باید ضخیم باشد تا مقاومت تامین شود. این کار هزینه های زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل استفاده از میلگرد بسیار کاربردی است.
  3. از لحاظ مالی،  استفاده از میلگرد در بتن بسیار کم هزینه تر از اسکلت فلزی است.
  4. کم کردن ترک و شکستگی در سازه
  5. افزایش عمر سازه به دلیل استفاده از میلگرد مناسب در آن

قیمت روز میلگرد

میلگرد هم مانند خیلی از اجزای ساختمان، روزانه دارای قیمت متفاوتی است. قیمت میلگرد با توجه به نوع کاربرد، سایز، کارخانه سازنده، نوسانات بازار و… افزایش یا کاهش می یابد. قبل از خرید میلگرد لازم است از قیمت آن اطلاع داشه باشید تا در زمان مناسب بتوانید آن را خریداری کنید. شما می توانید با مراجعه به سایت ahan505 از قیمت میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی به صورت روزانه اطلاع پیدا کنید.

خرید انواع میلگرد در اصفهان

کارخانه های زیادی در ایران میلگردها را در سایز های مختلف تولید می کنند. شما می توانید میلگرد مورد نیاز خود را هم به صورت مستقیم از کارخانه و هم به صورت غیر مستقیم و با سفارش از سایت ها خریداری کنید. سفارش از طریق سایت علاوه بر سرعت و راحتی که دارد باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های شما نیز می شود. توجه داشته باشید که برای خرید میلگرد مورد نیاز خود باید از کیفیت و معتبر بودن برند آن مطمئن باشید. با مراجعه به سایت ahan505 می توانید به راحتی و با اطمینان میلگرد مورد نیاز خود را سفارش دهید.

میلگرد های دست دوم

پس از تخریب ساختمان ها، بعضی از میلگردهای آن قابل استفاده می باشد که به آن میلگرد دست دوم می گویند. این نوع میلگرد ها در صورت سالم بودن می توانند در قسمت هایی از ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند. قیمت این میلگردها نسبت به نوع اصلی آن ها کمتر است. در هنگام استفاده از این نوع میلگردها توجه داشته باشید که بدون خوردگی و زنگ زدگی باشند. در غیر این صورت، هنگام قرار گرفتن در بتن موجب کاهش اسحکام آن می شود. توجه داشته باشید که برای کاهش هزینه ها، سلامت انسان ها را به خطر نیندازید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1678

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند