حداکثر فاصله خاموت در ستون

08:0012030
حداکثر فاصله خاموت در ستون

خاموت چیست و حداکثر فاصله خاموت در ستون چقدر است؟

مقدمه

در ساختمان سازی برای ایجاد مقاومت آن در برابر عوامل جانبی مانند زلزله از میلگرد در دو جهت استفاده می کنند. به میلگرد در جهت طول سازه میلگرد های طولی و آن هایی که در جهت عرض سازه قرار می گیرند میلگرد عرضی یا خاموت می گویند. در ستون و قسمت های دیگر ساختمان که نیاز است از میلگرد استفاده شود، حداکثر فاصله ی خاموت باید رعایت شود. در این مقاله قصد داریم به توضیح حداکثر فاصله خاموت در ستون بپردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست

خاموت چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع خاموت در ساختمان سازی

مزایای استفاده از خاموت در ساختمان سازی

حداکثر فاصله خاموت در ستون

نکات مهم در رابطه با حداکثر فاصله خاموت در ستون

خرید خاموت و میلگرد

موارد استفاده ی خاموت در ستون

محاسبه ی تعداد میلگرد خاموت


حداکثر فاصله خاموت در ستون چقدر است

خاموت چیست و چه کاربردی دارد؟

برای ایجاد استحکام در سازه در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله از میلگرد با سایز های مختلف استفاده می شود. در دو جهت طولی و عرضی از میلگرد با سایز های مختلف استفاده می کنند. به میلگرد هایی که در جهت عرض سازه قرار می گیرند خاموت گفته می شود. سایز های مختلفی برای خاموت ها وجود دارد که معمولا سایز 8 تا 10 آن بیشترین کاربرد را دارد. میلگرد ها معمولا صاف هستند و برای ساخت خاموت میلگرد باید خم شود. یکی دیگر از کاربرد های خاموت جلوگیری از ایجاد نیروهایی کششی و پیچشی در سازه است. خوب است بدانید که قیمت میلگرد به طور مستقیم بر قیمت خاموت تاثیر گذار است. از دیگر کاربردهای خاموت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربرد های خاموت

  1. افزایش مقاومت فشاری در سازه که وظیفه ی اصلی اجرای خاموت در ساختمان سازی است.
  2. جلوگیری از ایجاد خم شدگی میلگرد در داخل بتن
  3. افزایش انعطاف پذیری ستون
  4. برای جلوگیری از حرکت میلگرد در هنگام بتن ریزی از خاموت استفاده می شود.

انواع خاموت در ساختمان سازی

1. خاموت سنتی

این خاموت که به طور گسترده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد با خم 90 درجه ساخته می شود. البته با خم کردن میلگرد های معمولی می توان آن را به خاموت تبدیل کرد. به وسیله ی دستگاه و اهرم دستی این نوع از خاموت ها قابل ساخت هستند.

انواع خاموت در ساختمان سازی

2. خاموت معمولی

از خاموت های معمولی معمولا برای ساختمان سازی استفاده می کنند. این خاموش به دو روش دستی و اهرمی ساخته می شود.

3. خاموت مارپیچ

به کمک دستگاه CNC و با استفاده از قالب های مخصوص در سایز های متفاوت خاموت های مارپیچ می سازند.

4. خاموت سلولار

یکی از جدید ترین انواع خاموت های موجود در بازار خاموت سلولار است. این خاموت ها به صورت حلقه های بسته ساخته می شوند. استفاده از این نوع خاموت افزایش چند برابری مقاومت سازه را به دنبال دارد.

5. خاموت ربات

این خاموت کاملا شبیه به خاموت مارپیچ است و تنها تفاوت آن در شکل مربعی چهار گوش آن می باشد.

 


از لحاظ هندسی خاموت ها با شکل های ادکا، خرک، رکابی، سنجاقک و راستا تولید می شوند و در مصارف عمرانی بسیار پر کاربرد هستند.


مزایای استفاده از خاموت در ساختمان سازی

  1. افزایش مقاومت در برابر نیروی کششی هنگام قرار گیری با میلگرد طولی
  2. جلوگیری از ایجاد کمانش در بتن
  3. حفظ میلگرد در هنگام بتن ریزی بتن و جلوگیری از جا به جایی آن
  4. تحمل بار و نیروهای وارده به سازه
  5. جلوگیری از ایجاد ترک در ستون و تیر
  6. افزایش مقاومت برشی و پیچشی
  7. جلوگیری از ایجاد ترک مورب
  8. بهبود عملکرد لنگر خمشی آغازین

حداکثر فاصله خاموت در ستون

در هنگام خاموت گذاری باید نکاتی مد نظر قرار گرفته شود. همچنین دستور العمل هایی که در کتاب مقررات ملی ساختمان آورده شده نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

  1. قطر خاموت در ستون سازه های قاب خمشی بتنی باید حداقل 8 میلی متر باشد.
  2. در اتصال ستون به تیر فاصله ی اولین خاموت باید کمتر یا مساوی نصف فاصله خاموت ها در ناحیه بحرانی ستون در نظر گرفته شود.
  3. توجه داشته باشید که حداکثر فاصله ی خاموت ها از یکدیگر باید حدود 20 سانتی متر باشد.
  4. حداکثر فاصله ی بین خاموت های برشی که بر محور عضو سازه ای عمود هستند نباید از نصف قطر آن بیشتر شود.
  5. فاصله ی خاموت های مایل باید طوری قرار گرفته شود که هر خط 45 درجه ای از که به طرف عکس العمل از وسط مقطع به اندازه ی نصف قطر تا میلگرد طولی کشیده شود و به وسیله ی آرماتور برشی قطع شود.
  6. در ناحیه ویژه ستون، اگر فواصل خاموت ها در نقشه ها، 10 سانت باشد، فاصله اولین خاموت از بر تکیه گاه می بایست، S/2 یعنی 5 سانت باشد.
  7. کمترین مقدار فاصله خاموت ها در ناحیه ویژه با توجه به یکی از موارد زیر بررسی می شود.

    1. d/4

    2. 8 برابر قطر آرماتور طولی

    3. 24 برابر قطر خاموت

    4. 300 میلیمتر

  8. برای استفاده از خاموت ها در قسمت ستون باید با توجه به یکی از موارد زیر اندازه گیری شود.

    1. L/6

    2. بعد بزرگتر ستون

    3. 450 میلیمتر

نکات مهم در رابطه با حداکثر فاصله خاموت در ستون

نکات مهم در رابطه با حداکثر فاصله خاموت در ستون

  1. طبق نقشه ای در دسترس قرار می گیرد فاصله ی خاموت در ستون باید قرار گرفته شود.
  2. در انتهای خاموت باید خم 135 درجه در نظر گرفته شود.
  3. کاور ستون و خاموت باید کنترل و مورد بررسی قرار گیرد.
  4. کیفیت خاموت و تمیز بودن آن
  5. کنترل ابعاد و محل قرار گرفتن خاموت در ساختمان

خرید خاموت و میلگرد

امروزه یکی از ساده ترین روش ها برای خرید انواع میلگرد و خاموت خرید به صورت آنلاین است. اگر قصد دارید خاموت را از کارخانه خریداری کنید باید توجه داشته باشید که کارخانه ها میلگرد و خاموت را در مقدار بالا در در معرض فروش قرار می دهند. شرکت های مختلفی برای فروش انواع قطعات و تجهیزات ساختمانی وجود دارد. یکی از انواع این شرکت ها فیدار مبین آژند است. این شرکت برای رفاه حال مشتریان خود از سایت اینترنتی برای فروش محصول استفاده می کند. با ورود به سایت آهن 505 می توانید علاوه بر اطلاع از قیمت روز خاموت و خرید آن می توانید آن را از سایت سفارش دهید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


محاسبه ی میلگرد در خاموت

اگر ستون به جز میلگرد های خاموت دارای میلگرد سنجاقی هم باشد، برای آرماتور بندی ستون وزن آن نیز باید مورد محاسبه قرار گیرد. برای محاسبه باید دقت لازم را داشته باشید که در طبقه ای که به فونداسیون متصل می شود، تعداد خاموت در تیر و فونداسیون باید در محاسبات استفاده شود. برای محاسبه در ابتدا باید تعداد خاموت محاسبه و در جدول ریز متره نوشته شود. بعد از آن طول هر متر از خاموت باید مشخص شود و در آخر با ضرب طول خاموت در وزن واحد طول میلگرد، وزن خاموت مشخص می شود.

موارد استفاده ی خاموت در ستون

برای افزایش مقاومت در قسمت آرماتور های طولی ستون ها و ایجاد تکیه گاه جانبی از خاموت استفاده می شود. اندازه خاموت در ستون بر اساس فرمول: L0 ≥ max { Ln/6 , بزرگترین ضلع مقطع ستون , cm45} به دست می آید. کارخانه های مختلفی در ایران انواع میلگرد و خاموت را در سایز های مختلف تولید و به بازار عرضه می کنند. یکی از معروف ترین این کارخانه ها، کارخانه ی ذوب آهن اصفهان است. در هنگام استفاده از خاموت باید به اندازه و قسمتی که قرار است اجرا شود توجه کرد. خاموت و میلگرد معمولا به دو شکل معمولی با خم 45 درجه و شکل مهندسی با خم 90 درجه تولید می شود.  

سخن آخر

روش های مختلفی برای ایجاد مقاومت در سازه وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از میلگرد ها در دو جهت طولی و عرضی ساختمان ها است. اگر میلگرد ها در جهت طول سازه قرار گرفته شود میلگرد طولی و اگر در جهت عرض سازه قرار گیرند به آن خاموت گفته می شود. در هنگام اجرا باید به حداکثر فاصله خاموت در ستون توجه شود. در غیر این صورت ممکن است سازه با مشکل مواجه شود. دستور العمل هایی برای اجرای خاموت و فاصله ی آن در آیین نامه ی مقررات ملی ساختمان آورده شده که باید به آن توجه شود. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی در رابطه با حداکثر فاصله خاموت در ستون و کاربر آن خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص حداکثر فاصله خاموت در ستون با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2317

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند