درباره آهن ضد زنگ

06:562430
درباره آهن ضد زنگ

امروزه انواع مصالح فولادی، فلزی، بتنی، چوبی و… در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از پر مصرف ترین این نوع مصالح، مصالح آهنی و فولادی هستند. برای بالا بردن مقاومت این نوع مصالح در برابر خوردگی، زنگ زدگی یا عوامل دیگر نیاز است آهن ضد زنگ شود. این کار تاثیر زیادی در بالا بردن طول عمر آن به همراه دارد که در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری درباره آهن ضد زنگ در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست

آهن ضد زنگ چیست؟

کاربرد آهن ضد زنگ

مزایای استفاده از آهن ضد زنگ

نحوه ی تولید آهن ضد زنگ

انواع آهن ضد زنگ

آیا ممکن است فولاد ضد زنگ نیز زنگ بزند؟

قیمت آهن ضد زنگ

خرید آهن ضد زنگ


همه چیز درباره آهن ضد زنگ

آهن ضد زنگ چیست؟

اولین بار مهندسی فرانسوی به نام پیر بارتبه با اشاره به اینکه اضافه کردن عنصر کروم به آهن سبب افزایش مقاومت می شود آهن ضد زنگ را معرفی کرد. با افزایش کروم به آهن مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی بالا می رود و آهن سفت می شود. هنگامی که کروم با اکسیژن واکنش می دهد، گاز کروم اکسید تولید شده و روی آهن را می پوشاند. این لایه ای که روی آهن قرار می گیرد، قابل مشاهده نیست و از زنگ زدگی آهن جلوگیری می کند. آهن ضد زنگ در اصل همان فولاد ضد زنگ است که به این نام شناخته شده است.

کاربرد آهن ضد زنگ

از کاربرد های آهن ضد زنگ در صنایع و ساختمان سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

صنایع: مخازن نگهداری مواد شیمیایی، انواع لوله ها، تجهیزات پزشکی و جراحی، وسایل موجود در آشپزخانه، تیغ، قسمت های مختلف در پتروشیمی، فنر، پیچ و مهره، واشر، تانکر، اگزوز، سیم و… کاربردی است.

ساخت و ساز: از دیگر کاربردهای آن در ساخت و ساز می توان به روکش قسمت های مختلف، اتصالات مربوط به پنجره و درها، نرده، ستون و… اشاره کرد.

مزایای استفاده از آهن ضد زنگ

  1. افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی
  2. طول عمر بالا نسبت به نوع معمولی آن
  3. مقاوم در برابر اسید و خوردگی توسط آن
  4. قابلیت بازیافت و کمک به حفض محیط زیست
  5. ایجاد مقاومت زیاد در برابر حرارت
  6. به دلیل سطح صافی که آهن ضد زنگ دارد می توان به عنوان زیبایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  7. می توان به راحتی آن را جوش داد و خم کرد.
  8. قابلیت تمیزکاری آسان

نحوه ی تولید آهن ضد زنگ

  1. در ابتدا مواد اولیه ی مورد نیاز برای تولید آهن ضد زنگ را در کوره ریخته تا ذوب شود.
  2. اقداماتی برای حذف کربن اضافی باید انجام شود.
  3. باید نوع و مقدار ترکیبات موجود تنظیم شود.
  4. مواد باید در قالب های مخصوص قرار گیرد.
  5. ابتدا نورد گرم و سپس نورد سرد روی آن ایجاد شود.
  6. برای بهبود و شکل پذیری مناسب باید پخته شود.
  7. پخت آن سبب ایجاد رسوب هایی می شود. برای از بین بردن آن نیاز است که رسوب زدایی شود.
  8. در مرحله آخر می توان آن را به هر صورتی که نیاز است برش داد و استفاده کرد.

انواع آهن ضد زنگ

آهن یا همان فولاد ضد زنگ با توجه به مقدار و نوع مواد اولیه ای که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد، انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

آهن ضد زنگ آستنیتی

استیل نگیر یا همان فولاد ضد زنگ آستنیتی یکی از پر مصرف ترین نوع فولاد های ضد زنگ به شمار می رود. در این نوع فولاد از آهن، نیکل، مولبیدن و کروم استفاده می شود. نیکل مقاومت را در برابر خوردگی یالا می برد. همچنین به دلیل داشتن مقاومت بالا و چکش خوار بودن از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

آهن ضد زنگ فریتی

این نوع آهن در برابر ترک های تنشی مقاوم بوده و همچنین در برابر اکسید شدن بسیار مقاوم است. درصد کروم در این نوع آهن از نوع قبلی آن کمتر است. این نوع فولاد ضد زنگ دارای خاصیت مغناطیسی است و از آن در ساخت ظروف آشپزی استفاده می کنند.

آهن ضد زنگ مارتنزیتی

به دلیل داشتن سختی بالا از این نوع آهن ضد زنگ برای تولید وسایل جراحی استفاده می کنند. همچنین دارای خواص مغناطیسی بوده ولی جوش کاری و خم کردن آن بسیار سخت است.

آهن ضد زنگ دو فازی

به خاطر استفاده از آستنیت و فریت در ساخت این نوع آهن ضد زنگ از استحکام بالایی برخوردار است و وزنی سبک نسب به بقیه دارد. کاربرد این نوع آهن ضد زنگ بیشتر در کارهای دریایی است.

آهن ضد زنگ رسوب سخت شونده

در ساخت این نوع فولاد ضد زنگ از کروم و نیکل با درصد بالا استفاده شده و سختی آن بالا است.

نکات مهم درباره آهن ضد زنگ

آیا ممکن است آهن ضد زنگ نیز زنگ بزند؟

اگر فکر می کنید که آهن ضد زنگ، زنگ نمی زند کاملا در اشتباه هستید. باید بدانید که ضد زنگ کردن آهن به این معنا نیست که هیچوقت زنگ نزند. ضد زنگ کردن آهن باعث مقاوم شدن آن در آب دریا و آب های راکد می شود. یکی از مهمترین عوامل زنگ زدگی فولاد ضد زنگ، خوردگی آن است. خوردگی عنصر کروم را از بین می برد. نبود عنصر کروم در آهن های ضد زنگ سبب افزایش زنگ زدگی آن می شود. در صورت وجود ترک خوردگی یا شکاف در آهن ضد زنگ آن قسمت زود تر از جاهای دیگر شروع به زنگ زدگی و خراب شدن می کند.

قیمت آهن ضد زنگ

آهن ضد زنگ به دلیل تغییر و افزایش مواد اولیه آن با نوع معمولی آن متفاوت بوده و هزینه های بیشتری را به همراه دارد. به خاطر کیفیت بالا و مقاومت این نوع فولاد تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد. قیمت آهن ضد زنگ نیز مانند دیگر اجزای ساختمانی مدام در حال تغییر است. بهتر است آهن ضد زنگ را از جاهای معتبر خریداری کنید. کارخانه های زیادی در ایران آهن ضد زنگ را برای به کارگیری در صنایع مختلف و ساختمان سازی تولید می کنند. قبل از خرید باید درباره آهن ضد زنگ اطلاعات بدست آورده شود.

خرید آهن ضد زنگ

امروزه آسان ترین راه برای خرید انواع اجزای ساختمانی، سفارش از طریق سایت است. سایت آهن505 یکی از انواع سایت های معتبر در توضیع و فروش انواع اجزای ساختمانی به شمار می رود. با مراجعه به سایت آهن505 می توانید مصالح مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


خرید آهن ضد زنگ

سخن آخر

یکی از اجزای پرکاربرد در ساختمان سازی و صنایع آهن ضد زنگ است. آهن ضد زنگ در برابر خوردگی و اسید مقاوم است و در نتیجه باعث افزایش مقاومت سازه نیز می شود. استفاده از آهن ضد زنگ مزایا و ویژگی هایی دارد که باید به آن توجه کرد. آهن ضد زنگ انواع مختلفی دارد. برای استفاده از آن باید به کاربرد و محل استفاده ی آن توجه شود. به یاد داشته باشید که آهن ضد زنگ نیز ممکن است در برخی موارد زنگ بزند. در این مقاله توضیحی درباره آهن ضد زنگ خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1929

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند