میلگرد بازالت چیست؟

06:002380
میلگرد بازالت چیست؟

امروزه استحکام بنا از جمله ویژگی های مهم در ساختمان سازی است. مهندسان عمران در هر جای دنیا تلاش می کنند تا علاوه بر افزایش زیبایی در طراحی، با حداقل هزینه ها، سازه ای قدرتمند را بنا کنند. شاید این موضوع را بدانید اما برای تاکید بیشتر لازم است به نقش میلگرد در ساختمان سازی اشاره کنیم. انواع میلگرد همواره حامی بتن در سازه هستند و کمک می کنند تا بنای شما در برابر نیرو های وارده مقاوم شود. انواع میلگرد هایی که در کشور ما کاربرد دارند از نوع فولادی (آلیاژ فلز آهن)هستند. اما زمانی که شما اینجا حضور دارید این معنی را می دهد که می خواهید بدانید میلگرد بازالت چیست؟ خب بیش از این مقدمه چینی نمی کنم بریم سراغ اصل مطلب!

فهرست مطالب:

میلگرد بازالت چیست؟

کاربرد میلگرد بازالت در دنیای امروز

مزیت های میلگرد بازالت چیست؟

نحوه تولید میلگرد بازالت

تاریخچه کاربرد بازالت در ساختمان سازی


میلگرد بازالت چیست و چه کاربردی دارد

میلگرد بازالت چیست؟

میلگرد بازالت نوعی میله، از سنگ آتشفشانی به نام بازالت است.

بازالات نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن مواد مذاب تشکیل می شود.

عناصر تشکیل‌دهنده این سنگ، درصد بالایی آهن و منیزیم است. این عناصر باعث ایجاد خاصیت قلیایی در این سنگ آتشفشانی شده است. رنگ بازالت اغلب مشکی، قهوه ای-مشکی و یا در شرایط  هوازدگی ممکن است به رنگ قرمز – قهوه‌ای تغییر کنند.

چیزی در حدود 90 درصد از کل سنگ‌ های آتشفشانی موجود بر روی زمین، از نوع بازالت هستند.

گدازه‌ های بازالتی پس از خروج از درون زمین به دلیل محتوای کم سیلیس و گران‌ روی کم به‌ سرعت جریان پیدا کرده و در سطح زمین گسترده می‌شوند.

به طور کلی می توان گفت میلگرد بازالت نوعی آرماتور است که از اتصال رشته ها یا فیبر بازالت تشکیل‌شده است. این رشته ها پیوند بسیار محکمی با یکدیگر دارند و درنهایت موجب دوام و پایداری سازه می‌شوند.

کاربرد میلگرد بازالت در دنیای امروز

میلگرد بازالت ویژگی های منحصر به فردی دارد که باعث محبوبیت آن در دنیای  امروز شده است. محبوبیت، همواره به کار گیری بیشتر را به دنبال دارد. بزرگ ترین مسئولیت انواع میلگرد با جنس، نوع و ابعاد مختلف، تقویت بتن است. از کاربردهای میلگرد بازالت نیز به کار گیری آن در کنار بتن و استحکام بیشتر سازه است. ویژگی مهمی که بزرگترین علت به کار گیری انواع میلگرد در ساختمان سازی است و میلگرد بازالت نیز این مسئولیت را بهترین شکل انجام می دهد.

قدرت بالا، وزن سبک و ماندگاری در طولانی مدت، از مزیت ‌های مهم آرماتور بازالتی است.

در مجموع موارد زیر از کاربرد های مهم میلگرد بازآلت است.

  • ساختمان‌سازی
  • دریانوردی
  •  تولید بتن ‌های مسلح
  • فرودگاه ‌ها، ایستگاه ‌های رادیویی و تلوزیونی
  •  ساخت تونل
  • برج‌ های مخابراتی
  • ایستگاه‌ های لرزه نگاری
  •  مکان های نظامی
  • و…

کاربرد میلگرد بازالت در دنیای امروز

مزیت های میلگرد بازالت چیست؟

میلگرد های بازالت در مقایسه با میلگرد های فولادی مقاومت و استحکام کششی بیشتری دارد.

میلگرد مذکور در شرایط رطوبت بهتر عمل می کند و در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

از مزیت های مهم این محصول این است که مواد اولیه برای تولید آن، به مقدار زیاد و به سهولت فراهم می شود. همچنین عملیات برشکاری میلگرد نیز به سادگی انجام می شود.

مقاومت میلگرد بازالت در برابر نیروی الکتریکی و مغناطیسی مناسب می باشد. علاوه بر این، نسبت به نیروی الکتریکی و مغناطیسی نیز مقاوم است.

وزن کم و قابلیت جابه جایی آسان نیز از ویژگی های دیگر میلگرد بازالت شمرده می شود.

قیمت این میلگرد در مقایسه با میلگرد‌های فولادی و همچنین انواع فایبرگلاس، پایین تر است. پس می توان گفت قیمت مناسب هم یک ویژگی مثبت برای این نوع میلگرد محسوب می شود.

نحوه تولید میلگرد بازالت

نحوه تولید میلگرد بازالت:

برای تولید میلگرد بازالت، سنگ آتشفشانی به نام بازالت را تا مرحله ذوب گرم  و به الیاف تبدیل می کنند. سپس مواد تولید شده  را با رزین ‌های وینیل استر، اپوکسی و یا پلی استر پوشانده و قالب می‌زنند.

وزن میلگرد بازالت حدودا یک سوم آرماتورهای فولادی است و با توجه به اینکه 2.5 برابر  از فولاد قوی تر است، نسبت مقاومت به وزن این محصول 7.5 برابر از نوع فولادی آن بهتر است.

اگر بخواهیم به صورت جزئی تری تولید این محصول را شرح دهیم باید بگوییم که: سنگ اولیه بازالت در اثر وارد شدن نیرو، به قطعات کوچک‌تری تبدیل می شود. سنگ های خرد شده در کوره‌ هایی با دمای ۲۵۵۰ درجه فارنهایت قرار می گیرند. عمل گرم شدن تا جایی ادامه پیدا می کند تا در نهایت سنگ های جامد به حالت مذاب در بیایند. پس‌از آن مواد مذاب به کمک دستگاه مخصوص به الیافی در ابعاد ۱۳ تا ۱۹ میکرون تبدیل می‌شوند. الیاف تولید شده با وجود نازک بودن، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار اند. این الیاف به علت عدم ترکیب با بتن، به ‌عنوان میلگرد سازگار با محیط شناخته می‌شوند.

تاریخچه کاربرد بازالت در ساختمان سازی

استفاده از میلگرد بازالت تولید شده از الیاف پلیمری از سال ۱۹۲۰ میلادی آغاز شده است. جایی که شخص آمریکایی با شناخت ویژگی‌های متمایز این محصول، آن را به‌عنوان ماده اولیه برای تولید نوعی جدیدی از میلگرد معرفی کرد.

اولین کارخانه ساخت این محصول در کشور اوکراین و با تولید فیبر بازالت راه اندازی شد. در مدت‌زمان کوتاهی این کشور توانست میلگرد بازالت را در بازار‌های سراسر دنیا به فروش برساند. پس از آن به مرور استفاده از این نوع میلگرد  به دلیل قیمت مناسب و خواص منحصر به فرد، در ساختمان سازی رواج پیدا کرد.

جمع بندی

میلگرد بازالت نوعی میله از جنس سنگ بازالت است. این سنگ آتشفشانی یا در اصطلاح زمین شناسی سنگ آذرین فراوانی زیادی در سطح زمین دارد. چرا که از سرد شدن مواد مذاب آتشفشانی تولید می شود. در این مقاله به بررسی مزایای منحصر به فرد این سنگ و خواص میلگرد بازالت اشاره شد. اما از جمله مهم ترین خواص این سنگ، می توان به استحکام بسیار بالا و در عین حال سبکی و قیمت مناسب اشاره کرد. این محصول در شرایط رطوبت مقاوم و برای استفاده در محیط های دریایی به شدت کاربردی است. اما متاسفانه کشور ما ایران هنوز از این نوع میلگرد در صنایع خود استفاده نمی کند!

تاریخچه کاربرد بازالت در ساختمان سازی

 

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2128

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند