تفاوت کفراژ و داربست

06:001980
تفاوت کفراژ و داربست

کفراژ چیست و چه تفاوتی با داربست دارد؟

مقدمه

در ساختمان سازی از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند. یکی از انواع مصالح ساختمانی کفراژ و داربست ها هستند. این دو شباهت و تفاوت های بسیاری با هم دارند. در این مقاله قصد داریم به توضیح تفاوت کفراژ و داربست بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

معرفی کفراژ و انواع آن

داربست و عملکرد آن در ساختمان سازی

تفاوت کفراژ و داربست

استفاده از کفراژ بهتر است یا داربست؟

خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی


معرفی کفراژ و انواع آن

در اسکلت سقف سازه های بتنی معمولا برای ایجاد شکل در بتن در انواع و اندازه های مختلف در زمان انجام عملیات بتن ریزی استفاده می شود. در ساخت پل‌ ها برای جلوگیری از نشست یا حرکت قالب مونتاژ شده در محل، کفراژ بندی اجرا می ‌شود ولی انجام این کار در ساختمان سازی توصیه نمی شود. کفراژ ها موقتی هستند اما نمی توان از اهمیت و کاربردی که ایجاد می کنند چشم پوشی کرد. این عمل به نوعی قالب بندی برای اسکلت محسوب می شود. معمولا آن را به صورت افقی و عمودی جای گذاری می کنند تا هنگامی که بتن ریزی به طور کامل انجام شود.

انواع کفراژ ها

  1. کفراژ با قالب چوبی یا فلزی
  2. کفراژ با استفاده از قالب پلاستیکی
  3. فایبر گلاس پلیمری
  4. قالب لغزنده یا متحرک
  5. کفراژ با قالب ماندگار
  6. کفراژ داربستی

بررسی تفاوت کفراژ و داربست

داربست و عملکرد آن در ساختمان سازی

برای پشتیبانی از ساختمان، دسترسی راحت‌تر به مکان‌های سخت و دشوار در هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان و ایجاد تکیه گاه برای کارگران در هنگام ساخت از داربست ها استفاده می کنند. داربست ها در انواع مختلفی وجود دارند و هر کدام کاربرد مخصوصی را ارائه می دهند. از انواع داربست ها می توان به داربست فلزی، چوبی، معلق، خرپا، پایه دار، یک و دو طرفه، بازویی و اسکلتی اشاره کرد.


نکته مهم!

نکات ایمنی هنگام استفاده از داربست: برای استفاده از داربست ها نکاتی وجود دارد که حتما باید مد نظر قرار گرفته شود. در غیر این صورت ممکن است هنگام استفاده خسارت های مالی برای کارفرما و جانی برای کارگران را به همراه داشته باشد.


تفاوت کفراژ و داربست

  1. نصب و راه اندازی بست ها ساده تر از کفراژ است.
  2. جداسازی داربست معمولا با سرعت بیشتری انجام می شود. اما بتن باید سفت شود تا کفراژ را بتوان از آن جدا کرد.
  3. مصالحی که در ساخت داربست ها استفاده می شود با کفراژ متفاوت است.
  4. یکی از اصلی ترین تفاوت های کفراژ و داربست در میزان بار و فشاری است که می توانند تحمل کنند. داربست تنها برای تحمل وزن انسان طراحی می شود در حالی که کفراژ باید بتوانند چندین کیلوگرم را تحمل کند. به همین دلیل در ساخت پل ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. وزن داربست ها نسبت به کفراژ کمتر است.
  6. حمل و نقل داربست آسان تر از کفراژ می باشد.
  7. بر خلاف داربست از کفراژ در ساختمان سازی استفاده نمی شود.
  8. هزینه های داربست معمولا کمتر از کفراژ است. البته باید به نوع داربست و محل استفاده ی آن نیز توجه شود.
  9. پس از استفاده داربست جمع می شود اما کفراژ می تواند به عنوان قالب گیری یا پوشش موقت باقی بماند.
  10. مدت زمان جداسازی کفراژ و داربست با هم متفاوت است.
  11. در کار های حساس و پیچیده معمولا از کفراژ استفاده می شود.
  12. کفراژ معمولا در بخشی از ساختمان به کار برده می شود، اما داربست به ‌جای اینکه به‌ عنوان بخشی از ساختمان باشد، به ‌طور معمول در اطراف ساختمان یا سازه برای انجام کارهای مختلفی مانند نقاشی، سفیدکاری، گچ ‌بری و غیره در ارتفاعات بالا که کارگران به آن ‌ها دسترسی ندارند، نصب می ‌شود.
  13. مقاومت کفراژ ها بالاتر از داربست است.
  14. اجزای داربست ها بیشتر از کفراژ است. به عنوان مثال در هنگام ایجاد ستون نمی توان از داربست استفاده کرد.

تفاوت کفراژ و داربست چیست

استفاده از کفراژ بهتر است یا داربست؟

حال که با تفاوت کفراژ و داربست آشنا شدید ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که کدام یک از آن ها بهتر است؟
کفراژ و داربست ها از لحاظ ظاهر و کاربرد با هم تفاوت هایی دارند ولی هر دوی این مصالح به طور موقت در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. قبل از استفاده از هر کدام آن ها باید به محل قرارگیری توجه شود. داربست ها در ساختمان هایی با ارتفاع کم و متوسط استفاده می شوند و عمده ی کاربرد آن برای ایجاد تکیه کارگران است. در صورتی که کفراژ در سازه های بزرگ مانند پل ها بسیار کاربردی است. با تمامی این مسائلی که مطرح شد نمی توان گفت که یکی از آن ها قابلیت بیشتری نسبت به دیگری دارد و در همه جا نقش کاربردی ایفا می کند. توجه داشته باشید که هر کدام از این مصالح در قسمت مشخصی در ساخت سازه مورد استفاده قرار می گیرد و نمی توان نقش آن را به دیگری واگذار کرد.

خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی

امروزه با توجه به نوسانات قیمتی که در بازار وجو دارد قیمت مصالح مختلف ساختمانی مدام در حال تغییر است. برای خرید انواع مصالح ساختمانی باید قبل از خرید از قیمت آن اطلاعاتی بدست آورید. خرید و پرس و جوی قیمت مانند قدیم از شرکت های پخش مصالح ساختمانی کار دشواری است و امروزه مردم معمولا از این روش استفاده نمی کنند. یکی از راحت ترین کارها برای استعلام قیمت و همچنین خرید راحت انواع مصالح ساختمانی خرید از سایت های معتبر اینترنتی است. یکی از شرکت های معتبر در ارائه ی انواع مصالح ساختمانی شرکت فیدار مبین آژند است. این شرکت با طراحی سایت فروشگاهی آهن505 به فروش انواع مصالح ساختمانی مشغول است. شما می توانید با مراجعه به سایت آهن 505 محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

کفراژ و داربست دو نوع از مصالح کاربردی در ساخت انواع سازه به شمار می روند. هر کدام از این مصالح در محل خاصی قرار می گیرند و کاربرد متفاوتی دارند. تفاوت کفراژ و داربست بسیار زیاد است و نمی توان از آن ها به جای یکدیگر استفاده کرد. در این مقاله به طور کامل تفاوت کفراژ و داربست را شرح دادیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص مقاله ی بالا و همچنین نحوه ی خرید از سایت را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2325

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند