میلگرد انتظار و کاربرد آن

08:452360

میلگرد انتظار چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه

یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی میلگرد است که در انواع مختلفی تولید می شود. از این نوع میلگرد معمولا برای انتقال بار از عضو بتنی به عضو مجاور آن استفاده می کنند. میلگرد انتظار کاربرد های مختلفی دارند. استفاده از میلگرد انتظار با ابعاد مشخص تاثیر زیادی در افزایش طول عمر سازه و مقاومت آن می گذارد. علاوه بر مزایایی که این میلگرد دارد توصیه می شود به معایب آن هم توجه کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی میلگرد انتظار و کاربرد آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

همه چیز در رابطه با میلگرد انتظار و کاربرد آن

ویژگی میلگرد های انتظار

مزایا و معایب استفاده از میلگرد انتظار

نحوه ی اجرای میلگرد انتظار چگونه است؟

استفاده از میلگرد انتظار و کاربرد آن در قسمت های مختلف ساختمان سازی

مصالح مورد نیاز برای کاشت میلگرد های انتظار

خرید میلگرد در اصفهان


همه چیز در رابطه با میلگرد انتظار و کاربرد آن

میلگرد ها انواع مختلفی دارند که در قسمت های مختلف ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود. یکی از انواع میلگرد ها، میلگرد انتظار است. از میلگرد انتظار برای انتقال بار در سازه های بتنی به اعضای مجاور آن استفاده می شود. به میلگرد انتظار، میلگرد ریشه نیز گفته می شود. استفاده از این میلگرد باعث می شود اجرا و استفاده از بتن کاهش پیدا کند. برای افزایش مقاومت در سازه از این میلگرد استفاده می شود. همچنین از شکست و ترک خوردگی در گوشه های سازه جلوگیری می کند. از کاربرد های دیگر میلگرد انتظار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. اتصال ستون به فونداسیون
  2. انتقال بار با استفاده از اتصالات
  3. وصل کردن دال به ستون
  4. اتصال بین اسلب و جلوگیری از حرکات افقی
  5. اتصال دال به دال، ستون به ستون و تیر به تیر
  6. متصل کردن ستون به تیر
  7. اتصال راه پله به دال

همه چیز در رابطه با میلگرد انتظار و کاربرد آن

ویژگی میلگرد های انتظار

میلگرد های انتظار معمولا در سایز های 1.25، 1.5 و طول 18 اینچ تولید و به بازار عرضه می‌شود. توجه کنید که اکثرا در سازه ها میلگرد های انتظار را با فاصله ی 12 اینچ ایجاد می کنند. برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی میلگرد های انتظار را رنگ می کنند. این رنگ به عنوان پوشش برای میلگرد ها محسوب می شود. قطر و طولی که برای استفاده از میلگرد ها نیاز است بسته به ضخامت و نوع کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های میلگرد انتظار و کاربرد آن

جنس میلگرد انتظار

میلگرد ها را بر اساس محل و نوع استفاده در قسمت های مختلف سازه به کار می برند.

  • میلگرد با روکش اپوکسی: پوشش اپوکسی به معنای این است که روکشی بر روی آن قرار می دهند که در برابر خوردگی مقاوم شود. این پوشش معمولا رنگ است.
  • میلگرد استنلس استیل (ضد زنگ): این نوع خود ضد زنگ است و معمولا در قسمت های حساس که زنگ زدگی باید تا حد زیادی کاهش پیدا کند استفاده می شود.

مزایا و معایب استفاده از میلگرد انتظار

مزایا

  1. استفاده از میلگرد ریشه سرعت اجرا در ساختمان سازی را افزایش می دهد.
  2. باعث صرفه جویی در میلگرد مصرفی می شود.
  3. بار در اعضا و قسمت های مختلف سازه بهتر توضیع می شود.
  4. باعث افزایش طول عمر سازه می شود.
  5. امکان گسترش در قسمت های مختلف سازه
  6. افزایش ظرفیت باربری
  7. کاهش تغییر شکل و تنش در سازه
  8. جلوگیری از ترک خوردگی در قسمت های مختلف سازه
  9. کاهش پله شدگی
  10. کمک به عملکرد بهتر در اتصالات

معایب

  1. استفاده از میلگرد انتظار در همه ی سازه ها امکان پذیر نیست و باید به جای آن از میلگرد دیگری استفاده شود.
  2. اجرای آن نیازمند مهارت و تجربه است و برای افراد تازه کار توصیه نمی شود.
  3. در برخی اسزه ها ممکن است با بتن ریزی در قسمت های مختلف درز سرد ایجاد شود. در نتیجه مقاومت بتن تا حدی کاهش می یابد.
  4. تنظیم و تراز کردن میلگرد ها در این روش دشوار است.

نحوه ی اجرای میلگرد انتظار چگونه است؟

حال که با میلگرد انتظار و کاربرد آن آشنا شدید خوب است اطلاعاتی راجع به نحوه ی اجرای آن نیز به دست آورید.
زمانی که قرار است از میلگرد انتظار در سازه استفاده شود باید هم زمان با پی و ستون و همچنین با آرماتور بندی انجام شود. معمولا از آن در قسمت های عرضی فونداسیون استفاده می کنند. برخی از این میلگرد ها در قسمت صفحات بتنی و بقیه ی آن در دال بتنی به کار می رود. دو روش برای اجرای میلگرد انتظار وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

روش اول

قبل از بتن ریزی میلگرد ها با طول کوتاه در پی جایگذاری می شود. در نتیجه هزینه های اجرا تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و به صرفه تر است.

روش دوم

در روش دوم باید سوراخ هایی در بتن قرار داده شود. پس از جایگذاری میلگرد ها در سوراخ اطراف آن را با مواد شیمیایی می پوشانند. عمق این سوراخ ها در اتصال بهتر میلگرد و خاموت تاثیر می گذارد. هر چه عمق سوراخ کم در نظر گرفته شود اتصال به خوبی ایجاد نمی شود. توجه کنید که هزینه ی این روش نسبت به روش قبل بیشتر است.

استفاده از میلگرد انتظار و کاربرد آن

استفاده از میلگرد انتظار و کاربرد آن در قسمت های مختلف ساختمان سازی

میلگرد انتظار در فونداسیون

اولین و ابتدایی ترین قسمت در ساختمان سازی اجرای فونداسیون است. وظیفه انتقال و توزیع بارهای اعمال شده از طرف بخش‌های بالایی نظیر ستون و دیوار را برعهده دارد. از میلگرد و آرماتور انتظار در اتصالات حساس و برای تحلیل نیرو و گشتاور های اعمال شده بر سازه استفاده می شود. معمولا میلگرد انتظار در فونداسیون برای انتقال نیروی فشاری و کششی به کار می رود.

میلگرد انتظار در دال

برای گسترش در کف ساختمان های مسکونی و روسازی مسیر های حمل و نقل از میلگرد انتظار در اتصالات مختلف دال استفاده می شود. طول و قطری که برای استفاده از این میلگرد ها لازم است بستگی به ضخامت آن دارد. اجرای میلگرد انتظار بسیار حساس است. در صورتی که دقت کافی در اجرای آن نشود باعث ترک خوردگی و پوسته شدن در محل قرارگیری می شود.

میلگرد انتظار در اتصال درزها

در بعضی از ساختمان های بتنی، برای جلوگیری از ترک خوردگی در درز های اجرایی، انبساطی (جابجایی) و یا انقباضی (کنترلی) استفاده می‌شود. این درزها، به انتقال و توزیع بهتر نیرو درون بخش های مختلف بتن کمک می کنند. استفاده از میلگرد های انتظار در سطح اتصال این درز ها، باعث بهبود عملکرد آن ها می شود.

مصالح مورد نیاز برای کاشت میلگرد های انتظار

یکی از مصالح پرکاربرد برای کاشت میلگرد انتظار چسب یا خمیر است. این چسب ها معمولا بر پایه ی اپوکسب ساخته می شود. از ویژگی های این خمیر در کاشت میلگرد می توان به قابلیت چسبندگی بالا، مقاومت کششی و خمشی مناسب و امکان اجرای آسان اشاره کرد. برای اینکه از مقدار چسب اطلاع پیدا کنید باید تعداد، عمق و قطر حفره ها و همچنین قطر میلگرد را در قالب بر حسب اینچ بدست آورد. فرآیند اجرا به این صورت است که سوراخ هایی را با استفاده از دریل مغزه گیر یا هیلتی در بتن ایجاد می کنند. سپس میلگرد ها را با چسب یا خمیر اپوکسی درون حفره های ایجاد شده قرار می دهند. در نهایت نیز میلگرد در جای خود محکم می شود و پس از گذشت مدتی باعث افزایش قاومت می شود.

مصالح مورد نیاز برای کاشت میلگرد های انتظار

خرید میلگرد در اصفهان

همان طور که به آن اشاره کردیم میلگرد انتظار انواع مختلفی دارد و از آن در قسمت های مختلف ساختمان سازی استفاده می شود. یکی از انواع میلگرد ها، میلگرد انتظار است. میلگرد انتظار کاربرد های مختلفی دارد  و استفاده از آن هزینه های ساختمان سازی را تا حد زیادی کاهش می دهد. کارخانه های مختلفی انواع میلگرد های انتظار را تولید و به بازار عرضه می کنند. برای خرید آسان میلگرد ها باید آن را از شرکت های معتبر خریداری کنید. یکی از این شرکت ها، شرکت فیدار مبین آژند است. این شرکت سابقه ای بالا در فروش انواع مصالح مرغوب و با کیفیت دارد. برای خرید می توانید به سایت آهن505 مراجعه کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان


سخن آخر

یکی از انواع میلگرد های پرکاربرد در ساختمان سازی میلگرد انتظار است. استفاده از میلگرد انتظار باعث افزایش مقاومت سازه و کاهش هزینه های اجرا می شود. توجه کنید که استفاده از میلگرد انتظار مزایا و معایبی دارد که باید حتما مورد بررسی و توجه قرار گیرد. از میلگرد های انتظار برای اتصالات در دال، درزها، پی و… استفاده می کنند. اجرای میلگرد انتظار بسیار حساس است و در صورتی که فرد به عوامل مخرب در اجرا توجه نکند سازه با مشکل مواجه می شود. کارخانه های مختلفی در ایران میلگرد های انتظار را تولید می کنند. توصیه می شود برای خرید آسان آن را از شرکت های معتبر پخش کنند خریداری کنید. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی میلگرد انتظار و کاربرد آن بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با میلگرد انتظار و کاربرد آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2875

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند