آزبست و خطرات آن

09:003670
همه چیز درمورد آزبست و خطرات آن

آزبست چیست و استفاده از آن چه خطراتی را به همراه دارد؟

مقدمه

آزبست به عنوان یکی از مواد ساختمانی قدیمی به طور گسترده در ساخت و ساز و صنایع استفاده می‌ شد. با این حال، در دهه‌ های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، شناخت خطرات جسمی و سلامتی مرتبط با آزبست برای اولین بار روشن شد. آزبست یک ماده معدنی است که از سیلیکات‌ های موجود در زمین تشکیل می‌ شود و در ساختمان‌ ها برای عایق‌ کاری، پوشش دهی و همچنین به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده می‌ شود. در این مقاله، به بررسی آزبست و خطرات آن به جسم و سلامت، خواهیم پرداخت و همچنین به روش‌ های شناسایی و مدیریت آزبست در محیط ساختمانی اشاره خواهیم کرد.

فهرست

خصوصیات و کاربردهای آزبست

خطرات جسمی و سلامتی مرتبط با آزبست

شناسایی و مدیریت آزبست

مزایا و معایب استفاده از آزبست

چه مشاغلی با آزبست در ارتباط هستند؟

خرید مصالح ساختمانی در اصفهان


خصوصیات و کاربردهای آزبست

آزبست یک ماده معدنی است که به صورت الیاف دارای انعطاف پذیری بسیار بالا است. برای این دلیل، آزبست به عنوان عایق حرارتی و صوتی در ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود. همچنین، آزبست به عنوان یک ماده عایق برای صنایعی مانند صنایع خودرو سازی، صنایع الکترونیک، صنایع نساجی و… نیز به کار می رود.

کاربرد آزبست

آزبست به عنوان یک ماده ساختمانی، به طور گسترده در سال‌ های قبل از شناخت خطرات جسمی و سلامتی مرتبط با آن، برای عایق‌ کاری، پوشش دهی، عایق حرارتی و صوتی و در صنایع مختلف مانند صنایع خودرو سازی، صنایع الکترونیک، صنایع نساجی و… استفاده می‌ شد. به عنوان مثال، در ساختمان‌ ها، آزبست برای عایق کردن لوله‌ های گرمایشی و سرد مایشی، کف‌ پوش‌ های ضد آب، پوشش دهی دیوار ها و سقف‌ ها و همچنین به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده می‌ شد. همچنین در صنایع الکترونیک، آزبست به عنوان عایق برای برخی از قطعات الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، با شناخت خطرات جسمی و سلامتی مرتبط با آزبست، استفاده از آن به شدت محدود و در بسیاری از کشورها، استفاده از آن ممنوع است. به جای آزبست، از جایگزین‌ هایی با خطرات کمتری مانند فیبر‌سلولز، اسفالت، فیبر‌ گلاس و سنگ‌ گچ استفاده می‌ شود.

خصوصیات و کاربردهای آزبست

خطرات جسمی و سلامتی مرتبط با آزبست

آزبست به دلیل داشتن خاصیت الیافی قابل تنفس است. به عبارت دیگر، آزبست به راحتی می‌ تواند در هوا پراکنده و در صورت تنفس آن، می‌ تواند به راحتی به ریه‌ ها وارد شود. درواقع، ذرات آزبست کوچکتر از ۵ میکرون (که به عنوان آزبست فیبر های نازک شناخته می‌ شوند) به راحتی به ریه‌ ها نفوذ می‌ کنند و می‌ توانند عفونت‌ ها و بیماری‌ های جدی ریه‌ ای مانند سرطان ریه، بیماری پلی‌ تروموزیس و آسبستوز را به وجود آورند. آزبست یک ماده معدنی سیلیکاتی است که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود، در سال‌های قبل از شناخت خطرات جسمی و سلامتی مرتبط با آن، به عنوان یک ماده ساختمانی گسترده‌ ترین استفاده را داشته است. اما در سال‌ های اخیر، شناخت دقیق‌ تری در مورد خطرات جسمی و سلامتی مرتبط با آزبست به وجود آمد.

دلیل خطرناک بودن آزبست

خطرناک بودن آزبست به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی آن است. ذرات آزبست بسیار ریز و سبک هستند و می‌ توانند به راحتی به هوا پراکنده شوند و در صورت تنفس این ذرات، می‌ توانند وارد ریه شوند و باعث آسیب به بافت ریه و تنفسی شدند. همچنین استفاده از آزبست به دلیل خصوصیات شیمیایی آن، می‌ تواند به ترکیباتی مانند آرسنیک، کبالت، نیکل و سرب نیز منجر شود که این ترکیبات نیز خطراتی برای سلامتی انسان‌ ها دارند. با توجه به خطراتی که استفاده از آزبست برای سلامتی انسان‌ ها به همراه دارد، در بسیاری از کشورها استفاده از آن ممنوع است و به جای آن از جایگزین‌ هایی با خطرات کمتر مانند فیبر‌ گلاس، فیبر‌ سلولز، اسفالت و سنگ‌ گچ استفاده می‌ شود.

شناسایی و مدیریت آزبست

شناسایی آزبست در محیط ساختمانی بسیار مهم است. بهترین روش برای شناسایی آزبست، انجام آزمایشات نمونه‌ برداری هوا و نمونه‌ برداری سطح است. در این روش، نمونه‌ برداری از زیر ساختمان و سطوح مختلف صورت می‌ گیرد و نمونه‌ ها به آزمایشگاه ارسال می‌ شوند تا بررسی شوند. در صورت شناسایی آزبست در محیط ساختمانی، باید با مدیریت مناسب به آزبست پرداخته شود. این شامل از بین بردن آزبست و یا محدود کردن آزبست در محیط ساختمانی است. برای از بین بردن آزبست، روش‌ های مختلفی وجود دارد که شامل از بین بردن آزبست با استفاده از روش‌های فیزیکی، شیمیایی و حرارتی است. در صورتی که نتوان آزبست را از بین برد، می‌ توان آن را به روش‌ هایی مانند فیبراسیون و یا کپسوله‌ سازی محدود کرد.

نکاتی درباره جایگزینی آزبست

جایگزینی آزبست با موادی که کمتر خطراتی دارند، یکی از راه‌ های مهم برای کاهش خطرات جسمی و سلامتی در محیط ساختمانی است. بهترین جایگزین برای آزبست، موادی هستند که به صورت طبیعی یا مصنوعی تولید شده‌ اند و خطرات کمتری برای سلامتی دارند. این مواد شامل فیبر‌ سلولز، اسفالت، فیبر‌ گلاس و سنگ‌ گچ هستند.

مزایا و معایب استفاده از آزبست

مزایا و معایب استفاده از آزبست

استفاده از آزبست دارای مزایا و معایبی است که در زیر به تفصیل به آن‌ ها اشاره می‌ کنیم:

مزایا:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت، آتش، شوک مکانیکی و مواد شیمیایی
  • عایق حرارتی و صوتی بسیار خوب
  • انعطاف پذیری و قابلیت شکل‌ دهی بالا
  • ضدخوردگی و مقاومت در برابر رطوبت و فرسایش
  • قیمت نسبتاً ارزان نسبت به جایگزین‌ هایی مانند فیبر‌ گلاس و سنگ‌ گچ

معایب:

  • خطر جدی برای سلامتی انسان‌ ها، به خصوص در صورتی که ذرات آزبست به دستگاه تنفسی فرد وارد شوند
  • بالا بودن خطر ابتلا به بیماری‌ هایی مانند سرطان ریه و مشکلات تنفسی ناشی از تنفس ذرات آزبست
  • سختی در شناسایی و حذف مواد آزبست از ساختمان‌ ها و تجهیزات صنعتی
  • از بین رفتن آزبست به طور صحیح و با ایمنی بالا نیاز به فناوری خاص و متخصصانه دارد که هزینه بالایی را به دنبال دارد
  • استفاده از آزبست در بسیاری از کشورها ممنوع است و استفاده از آن می‌ تواند با محدودیت‌ های قانونی و اخلاقی همراه باشد.

با توجه به خطراتی که استفاده از آزبست برای سلامتی انسان‌ ها به همراه دارد، در بسیاری از کشور ها استفاده از آن ممنوع است و به جای آن از جایگزین‌ هایی با خطرات کمتر مانند فیبر‌ گلاس، فیبر‌ سلولز، اسفالت و سنگ‌ گچ استفاده می‌ شود.

چه مشاغلی با آزبست در ارتباط هستند؟

با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی آزبست، این ماده در بسیاری از صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از مشاغلی که با آزبست در ارتباط هستند عبارتند از:

عایق کاران

این شاغلین به عنوان متخصصین عایق کاری، که در ساختمان‌ ها، صنایع و تاسیسات صنعتی فعالیت می‌ کنند، ممکن است با آزبست در تعدادی از مواد عایق کننده و پوشش‌ های حرارتی سر و کار داشته باشند.

کارگران ساختمانی

در ساختمان‌ هایی که قبل از شناخت خطرات مرتبط با آزبست ساخته شده‌ اند، آزبست به عنوان ماده‌ ای برای عایق کاری، پوشش‌ دهی و دیگر کاربرد ها استفاده می شود. بنابراین، کارگران ساختمانی ممکن است با آزبست در محیط کارشان در تماس باشند.

صنایع خودرو سازی

در تولید قطعات خودرو، آزبست به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده می‌ شود.

صنایع الکترونیک

در تولید برخی از قطعات الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی، آزبست به عنوان عایق استفاده می‌دشود. بنابراین، کارگران صنایع الکترونیک هم ممکن است با آزبست در تماس باشند.

کارگران صنایع نساجی

آزبست به عنوان عایق حرارتی و صوتی در برخی از تجهیزات صنایع نساجی استفاده می‌ شود. بنابراین، کارگران این صنعت نیز ممکن است با آزبست در تماس باشند.

معرفی آزبست و خطرات آن

خرید مصالح ساختمانی در اصفهان

اگر قصد خرید مصالح ساختمانی با کیفیت و قیمت مناسب را دارید توصیه می شود آن را از شرکت های معتبر پخش کننده خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در این زمینه، شرکت فیدار مبین آژند است. شما می توانید با مراجعه به سایت آهن505 از قیمت روز مصالح ساختمانی اطلاعاتی به دست آورید. زیرا قیمت مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است و قبل از خرید باید از قیمت آن اطلاع داشته باشید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

آزبست یکی از مواد ساختمانی قدیمی است که در ساختمان‌ ها و صنایع گسترده استفاده می‌ شود. با این حال، شناخت خطرات جسمی و سلامتی مرتبط با آزبست، نشان می‌ دهد که استفاده از آن باید با احتیاط و با رعایت مدیریت مناسب صورت گیرد. شناسایی و مدیریت آزبست در محیط ساختمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و با انجام آزمایشات نمونه‌ برداری هوا و سطح، می‌ توان آزبست را شناسایی و با استفاده از روش‌ های مختلف، مانند از بین بردن و یا محدود کردن آن، به آن پرداخت. جایگزینی آزبست با موادی که خطرات کمتری دارند، یکی از راه‌های مهم برای کاهش خطرات جسمی و سلامتی در محیط ساختمانی است. در این مقاله به طور کامل به بررسی آزبست و خطرات آن پرداختیم. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با آزبست و خطرات آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3333

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند