ستون فلزی و کاربرد آن

10:001490
ستون فلزی و کاربرد آن

ستون فلزی چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

مقدمه

برای افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل جانبی نیاز است اقداماتی انجام شود. علاوه بر رعایت نکات و ضوابط اجرایی استفاده از مصالح مرغوب اهمیت زیادی دارد. ستون فلزی جز جدایی ناپذیر ساختمان ها به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم به توضیح ستون فلزی و کاربرد آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

ستون فلزی و کاربرد آن

انواع ستون فلزی

روش نصب ستون ها

ستون دوبل فلزی و انواع آن

خرید ستون و دیگر مصالح ساختمانی


ستون فلزی و کاربرد آن

یکی از اجزای اصلی در ساختمان سازی که به هیچ عنوان نمی توان آن را حذف کرد، ستون های فلزی می باشند. معمولا ستون ها به صورت عمودی در سازه قرار می گیرند. معمولا ستون ها در دو نوع فلزی و بتنی موجود می باشند که نوع فلزی آن ها مقاومت و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ستون بتنی دارد. علاوه بر موارد گفته شده روش اجرای ستون های فلزی نیز سریع تر از نوع بتنی آن ها است. کاربرد اصلی ستون های فلزی در ساختمان سازی این است که بار را به صورت فشرده حمل می کرده و آن را به سقف، فونداسیون و تیر منتقل می کنند.

وظایف اصلی ستون ها

  1. تحمل بارهای وارد شده از سقف و کف
  2. انتقال بار از یک تیر به تیر دیگر
  3. انتقال بار به سقف یا کف

انواع ستون فلزی و کاربرد آن

انواع ستون فلزی

ستون ها با توجه به کاربرد و وظایفی که دارند در انواع مختلف اجرا می شوند. معمولا ستون های فلزی بر اساس سطح مقطع، اندازه و نسبت لاغری و نوع بارگذاری در دسته های مختلف قرار می گیرند.

ستون فلزی بر اساس سطح مقطع

بر اساس نوع و میزان باری که ستون های فلزی می توانند تحمل کنند آن ها را با سطح مقطع های مختلف در ساختمان سازی به کار می برند. از انواع سطح مقطع ستون های فلزی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ستون فلزی به صورت مستطیل یا مربع

این نوع از ستون ها به دلیل راحت بودن مراحل ساخت و اجرای آن بسیار پرکاربرد است. معمولا در ساخت سوله و انبار ها از این ستون استفاده می کنند. توجه داشته باشید که باید نکات مربوط به اجرای این ستون ها به درستی رعایت شود. در صورت بی توجهی به نکات اجرایی، پس از ساخت ممکن است سازه دچار مشکل شود و استحکام لازم را نداشته باشد.

معرفی ستون فلزی و کاربرد آن

ستون فلزی به صورت دایره ای

به دلیل وجود میلگرد های طولی در این ستون ها مقاومت خمشی آن ها بیشتر از ستون های مستطیلی است. معمولا این ستون ها را از قوطی و یا پروفیل های دایره ای با ضخامت های مختلف می سازند. از کاربرد های این نوع ستون می توان به حذف لبه ها، افزایش زیبایی ساختمان ها و شمع کوبی اشاره کرد.

ستون فلزی به صورت شش ضلعی

این نوع ستون ها بسیار خاص هستند و به دلیل نیازمند بودن به افراد ماهر در هنگام ساخت و اجرا هزینه ی بالاتری نسبت به انواع دیگر ستون ها دارند. ستون های شش ضلعی معمولا در ساخت سالن های کنفرانس و همایش ها به کار می روند.

ستون فلزی به صورت L شکل

مقاومت این نوع ستون ها بسیار بالاست و معمولا در ساختمان سازی و سازه های سنگین به کار می روند. روش ساخت ستون های L شکل مانند ستون های چهار گوش می باشد. از کاربرد های این ستون فلزی می توان به استفاده در گوشه های دیوارهای مرزی در سایز و ضخامت های مختلف اشاره کرد.

ستون فلزی به صورت T شکل

برای ساخت ستون های فلزی به صورت T شکل معمولا از نبشی و میلگرد با اندازه های مختلف استفاده می کنند. روش اجرای این ستون ها متفاوت است و معمولا در ساخت پل و سازه های مدرن به کار می روند.

ستون فلزی به صورت V شکل

روش ساخت و اجرای این ستون ها با انواع دیگر آن بسیار متفاوت است و معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرند. برای ساخت آن ها باید تیرآهن را با ایجاد یک برش مثلثی خم کرد تا به شکل V درآید. پس از این کار با روش‌ های خاصی آن را ارتقا می دهند تا محکم و ثابت شود‌.

آشنایی با ستون فلزی و کاربرد آن

ستون فلزی به صورت Y شکل

از اتصال ستون های V شکل با ستون های ساده، ستون ترکیبی ساخته می شود. در ساخت ستون های فلزی Y شکل نیز از ستون های ترکیبی یکپارچه و منحنی استفاده می کنند. اجزای فلزی تشکیل دهنده این نوع ستون، نبشی، ناودانی، تیرآهن‌ و میلگرد هستند و برای محکم کردن اعضای خمشی آن معمولا از پیچ و مهره استفاده می کنند.

ستون فلزی بر اساس نسبت لاغری

ابعاد و اندازه ی ستون ها باید دقیق باشد و ستون های خیلی بلند یا خیلی کوتاه و لاغر مقاومت بالایی ندارند. برای به دست آوردن اندازه ی استاندارد باید نسبت طول موثر به ضخامت ستون محاسبه شود که معمولا حالت استاندارد برای این نسبت 12 است.

  1. ستون های فلزی بلند
    اگر نسبت طول موثر به ضخامت ستون ها بیش تر از 12 باشد، به صورت ستون های بلند شناخته می شوند. این ستون ها مقاومت بسیار پایینی دارند و با کوچکترین ضربه از بین می روند.
  2. ستون های فلزی کوتاه
    هنگامی که نسبت طول موثر به ضخامت ستون کمتر از 12 باشد ستون ها کوتاه هستند. وارد شدن فشار به این ستون ها سبب خمیدگی می شود و در نتیجه مقاومت بالایی در سازه ایجاد نمی کنند.

ستون فلزی بر اساس نوع بارگذاری

ستون های محوری

به ستون هایی که بار سازه به مرکز آن ها وارد می شود ستون های محوری می گویند. این نوع ستون ها به دلیل استحکام کمی که دارند معمولا در ساختمان سازی مورد استفاد قرار نمی گیرند. معمولا از این ستون ها در ساختمان های چند طبقه با بار متقارن در اطراف آن استفاده می کنند.

ستون ها با بار خارج از محور

به ستون هایی که برای لبه های سازه مورد استفاده قرار می گیرند و فقط از یک طرف با تیرآهن محکم می شوند، ستون با بار خارج از محور می گویند. در صورتی که بار به هر دو محور موجود در ساختمان منتقل شود دو محوره و اگر به یکی از آن محور ها وارد شود تک محوه گفته می شود. توجه داشته باشید که به دلیل وارد نشدن این بار ها به مرکز به آن خارج محور می گویند.

روش نصب ستون ها

برای نصب و اجرای ستون های فلزی دو روش وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

روش اول

در روش اول برخی قطعات به صورت پیش ساخته در کارخانه ساخته می شود که در آن بیس پلیت ها با جوش نفوذی بر ستون نصب می شوند. در آخر با اتصال به میلگرد های قرار گرفته شده در پی، ستون های سازه را قرار می دهند. معمولا برای ساخت ستون های سبک از این روش استفاده می کنند.

روش دوم

در این روش صفحه ستون بر فونداسیون نصب شده و بعد از بتن ریزی ستون های اسکلت سازه با بولت ها بر آن نصب می شود. پس از نصب صفحات به صورت استاندارد باید گروت ریزی انجام شود. قالب های چوبی یا فلزی را دور بیس پلیت قرار می دهند و عملیات گروت ریزی انجام می شود.


گروت چیست؟

گروت از مصالحی از جمله سیمان و اپوکسی تولید شده که به ترتیب در دو لایه 7.5 و 3 سانتی متری انجام می شود. لازم است لایه های گروت از حد مجاز بیشتر نشود تا از ترک خوردگی و افزایش تنش‌ حرارتی آن تا حد زیادی جلوگیری کرد.


نحوه ی اتصال مقاطع فولادی در ساخت ستون های فلزی به سه شکل انجام می شود که باید به آن توجه شود.

  1. اتصال با دوبله کردن: برای این کار دو تیر لازم است که باید به صورت لب به لب روی یکدیگر قرار گیرند. پس از قرارگیری باید ابتدا، انتها و وسط تیرآهن ها به خوبی جوش داده شود.
  2. اتصال دو پروفیل با ورق سیاه: برخی از نقاط که نیاز به اتصال قوی دارد به کمک ورق سیاه جوش داده می شود و نیازی نیست که جوشکاری به صورت سر تا سری انجام شود.
  3. اتصال دو پروفیل به کمک بست موازی: دو تیر آهن در این روش با فاصله از یکدیگر قرار می گیرند و با تسمه یا جوشکاری به هم متصل می شوند. این روش از دو روش قبلی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ستون دوبل فلزی و انواع آن

معمولا در سازه های بزرگ برای اطمینان پیدا کردن از ایجاد مقامت لازم از ستون های دوبل فلزی استفاده می کنند. برای اتصال آن ها به یکدیگر از یک تیر فلزی کمک می گیرند. جنس ستون های فلزی دوبل معمولا از فولاد یا آلومینیوم است که در ساختمان و پل سازی استفاده می شود.

انواع ستون های دوبل فلزی

این ستون ها معمولا به دو صورت ستون های فولادی سازه ای و ستون های آلومینیومی در بازار موجود می باشند. ستون‌های فولادی سازه‌ای از فولاد سرد ساخته می‌شوند. ستون های آلومینیومی از نظر وزن سبک تر و در برابر خوردگی مقاوم تر از ستون های فولادی هستند. همچنین ستون های فولادی سازه ای ظرفیت باربری بالاتری نسبت به ستون‌های آلومینیومی دارند و در نتیجه بیشتر از این ستون ها استفاده می شود.

خرید ستون و دیگر مصالح ساختمانی

حال که با ستون فلزی و کاربرد آن آشنا شدید، باید در هنگام خرید نکاتی را رعایت کنید. در ابتدا باید بدانید که از ستون ها در چه نوع سازه ای استفاده می کنید و انتظار دارید چه کاربردی به شما ارائه دهند. پس از آن باید اندازه و ضخامت را مورد بررسی قرار دهید. در هنگام خرید باید ستون ها و دیگر مصالح ساختمانی را از کارخانه و یا شرکت های معتبر خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر که مصالح آن دارای مرغوبیت بالایی هستند، شرکت فیدار مبین آژند (آهن505) است. برای افزایش سرعت و راحتی در خرید مصالح می توانید به سایت آهن505 مراجعه کنید و مصالح مورد نیاز خود را سفارش دهید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


ستون دوبل فلزی و انواع آن

سخن آخر

ستون فلزی یکی از اجزای مهم در ساخت انواع سازه است. در هنگام ساخت سازه باید به ستون فلزی و کاربرد آن توجه داشته باشد. ستون های فلزی انواع مختلفی دارند و برای استفاده از هر کدام آن ها باید کاربردشان مد نظر قرار گیرد. در این مقاله قصد داشتیم به توضیح کاملی در رابطه با ستون فلزی و کاربرد آن بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با ستون فلزی و کاربرد آن با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2453

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند