تیرآهن روسی و کاربرد آن

09:002270
تیرآهن روسی و کاربرد آن

تیرآهن روسی چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

مقدمه

برای تولید تیرآهن از استاندارد های کشور های مختلف استفاده می شود. یکی از روش های تولید تیرآهن در ایران استفاده از استاندارد روسیه است. تیرآهن های روسی معمولا با سطح مقطع I شکل تولید و به بازار عرضه می شوند. روش های مختلفی برای تولید انواع تیرآهن های روسی وجود دارد و باید مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تیرآهن روسی و کاربرد آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

تیرآهن روسی و کاربرد آن

نحوه تولید تیرآهن های روسی

انواع تیرآهن های روسی و کاربرد آن

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن های روسی

وزن تیرآهن روسی به چه صورت محاسبه می شود؟

قیمت تیرآهن های روسی به چه عواملی بستگی دارد؟

خرید تیرآهن در اصفهان


تیرآهن روسی و کاربرد آن

یکی از انواع تیرآهن های پرکاربرد در ساختمان سازی تیرآهن های روسی هستند. این تیرآهن ها با استاندارد های مشخص تولید و به بازار عرضه می شوند. تیرآهن های روسی سطح مقطع I شکل دارند و به دلیل شکل مقطع می توانند بار های وارده را تحمل کنند. به دلیل مقاومت بالا از آن هم به عنوان تیر (جهت تحمل بارهای خمشی) و ستون (جهت تحمل بارهای محوری) می توان استفاده کرد. از کاربرد های دیگر تیرآهن ها این است انعطاف پذیری بالایی دارند و با استفاده از جوش می تواند قطعات مختلف را به یکدیگر متصل کرد. زمانی که بار های پیچشی و عمودی به سازه وارد می شود بهتر است از تیرآهن روسی یا IPE به هیچ عنوان استفاده نشود زیرا مقاومت بالایی ندارد. در ساخت و ساز باید برای تاثیر بیشتر و افزایش استحکام مواردی مانند سایز، ممان اینرسی و مدول مقطع توسط مهندس مربوطه بررسی شود.

معرفی تیرآهن روسی و کاربرد آن

نحوه تولید تیرآهن های روسی

تیرآهن ها به روش نورد گرم، نورد سرد و جوشکاری اتوماتیک تولید می شوند. معمولا برای تولید تیرآهن های روسی از روش نورد گرم و جوشکاری اتوماتیک استفاده می شود.

نورد گرم

برای تولید تیرآهن ها به روش نورد گرم از تغییر شکل پلاستیک فولاد در دمای بالا استفاده می شود. سپس با عبور غلتک از میان شمش های گداخته با فاصله های مشخص تیرآهن تولید می شود. هزینه ی تولید تیرآهن با این روش بیشتر از تولید به روش جوشکاری اتوماتیک است. اما در برخی موارد مخصوصا در ساخت و ساز هایی که بار وارده زیاد است باید از این روش استفاده شود.

جوشکاری اتوماتیک

در این روش ورق های فولادی به وسیله ی جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند و تیرآهن ها را تولید می کنند. این روش جایگزینی مناسب برای ساخت با استفاده از نورد گرم است. دلیل آن هزینه ی مناسب با این روش است. برای جوشکاری قسمت های مختلف تیر از جوشکاری SAW یا ESW استفاده می کنند. از مزایای دیگر این روش تولید تیرآهن با دقت بالا است. اما توجه کنید که به دلیل حرارت بالا هنگام جوشکاری در آن محل مقاومت تا حدی کاهش پیدا می کند. در نتیجه بهتر است در ساختمان هایی که بار وارده زیاد است از این روش استفاده نشود.

انواع تیرآهن روسی و کاربرد آن

انواع تیرآهن های روسی و کاربرد آن

حال که با تیرآهن روسی و کاربرد آن آشنا شدید در ادامه قصد داریم به توضیح انواع تیرآهن های روسی بپردازیم. این تیر آهن ها با توجه به شکل ظاهری مقطع، سایز و نوع استاندارد دارای انواع مختلفی است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

1. تیرآهن بر اساس شکل ظاهری مقطع

تیرآهن های روسی را با نسبت اندازه و زاویه بال ها در دو نوع تولید می کنند. نوع اول تیرآهن با بال های دارای زاویه ی 6 تا 12 درجه است و نوع دوم تیرآهن هایی هستند که به روش بال موازی تولید می شوند. در صورتی که تیرآهن ها زاویه داشته باشند آن ها را به صورت نورد گرم تولید می کنند. یکی از انواع تیرآهن های پرکاربرد در اکثر کشورها IPE است که می توان آن ها را با نورد گرم و یا به وسیله ی جوشکاری اتوماتیک تولید کرد.

2. تیرآهن بر اساس سایز

با توجه به مواردی مانند عرض بال، ضخامت دیواره و ارتفاع آن دارای انواع مختلفی هستند. از نمونه این تیرآهن های روسی می توان به ستونی، نرمال، باریک، متوسط و بال پهن اشاره کرد. همچنین تیرآهن هایی که دارای شیب داخلی بال هستند برای استفاده در سازه های افقی و تقویت شافت های معدنی تولید و به بازار عرضه می شوند.

تیرآهن بر اساس سایز

3. تیرآهن بر اساس استاندارد

  1. استاندارد روسی تیرآهن های GOAST: معمولا در روسیه برای ساخت و ساز از تیرآهن های روسی استفاده می شود. تیرآهن هایی که به صورت معمولی استفاده می شوند با استاندارد GOST 380 و تیرآهن هایی که به صورت آلیاژی هستند با استاندارد GOST 19281 تولید و برای استفاده به بازار عرضه می شوند.
  2. استاندارد تیرآهن INP روسیه: بال تیرآهن های روسی دارای زاویه و شیب هستند. همچنین ضخامت آن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش پیدا می کند.

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن های روسی

مزایا

  1. افزایش مقاومت در برابر خم شدگی در قسمت های بحرانی سازه
  2. اتصال سریع و آسان به مقاطع دیگر
  3. کاهش هزینه های مربوط به عملیات در قسمت های مختلف ساخت و ساز
  4. مقاومت بالا در برابر بار وارده و نیروهای جانبی
  5. به دلیل نصب سریعی که دارد سرعت اجرای آن هم بالا است.
  6. اشغال فضای کم نسبت به سازه های بتنی
  7. به دلیل اتصال آسان مقاطع امکان توسعه ی سازه حتی پس از ساخت نیز وجود دارد.

معایب

  1. هر چه ضخامت بال ها در این مقاطع بیشتر شود اتصال آن ها سخت تر اتفاق می افتد.
  2. اتصال توسط بال در این تیرآهن ها سخت تر از انواع دیگر آن است.
  3. مقاومت پیچشی در این نوع تیرآهن ها بسیار کم است.
  4. هر چه دما افزایش یابد مقاومت تیرآهن ها در قسمت های جوشکاری شده کمتر می شود.
  5. در شرایط مختلف آب و هوایی استحکام آن تا حدی کاهش پیدا می کند.
  6. تیرآهن ها تمایل زیادی به کمانش دارند که این موضوع تاثیر منفی در سازه ایجاد می کند.
  7. قسمت های جوشکاری شده مقاومت کمی دارند در نتیجه بهتر است در بعضی قسمت ها از پیچ و مهره استفاده شود.

وزن تیرآهن روسی به چه صورت محاسبه می شود؟

تیرآهن ها در قسمت های ستون و اسکلت سازه مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل باید در محاسبه ی وزن آن دقت کافی شود تا سازه دچار آسیب نشود. تفاوت انواع تیرآهن موجود در بازار آهن آلات، مربوط به نسبت اندازه های بال و جان در تیرآهن است. برای محاسبه وزن باید مواردی مانند چگالی و مشخصات هندسی مورد بررسی قرار گیرد. هنگام استفاده از تیرآهن باید وزن آن محاسبه شود. برای محاسبه ی وزن می توان از فرمول زیر استفاده کرد.

وزن تیرآهن روسی به چه صورت محاسبه می شود؟

قیمت تیرآهن های روسی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت تیرآهن های روسی به عوامل زیر بستگی دارد.

  1. سایز
  2. وزن
  3. ضخامت
  4. نوع استاندارد تولید
  5. کارخانه سازنده
  6. نوع موارد اولیه مصرفی
  7. نوسانات بازار ارز
  8. هزینه ی حمل و نقل
  9. هزینه نگهداری در انبار
  10. کیفیت ساخت

یکی از مسائلی که قبل از خرید تیرآهن باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت آن است. قیمت تیرآهن های روسی نیز مانند دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است. در نتیجه باید قبل از خرید حتما قیمت آن را بررسی کنید.

خرید تیرآهن در اصفهان

برای خرید انواع تیرآهن ها کافی است آن را از شرکت های معتبر خریداری کنید. قبل از خرید حتما باید از قیمت روز مصالح اطلاع پیدا کنید. یکی از شرکت های معتبر در فروش انواع تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی شرکت فیدار مبین آژند است. شما می توانید برای بررسی قیمت ها و اطلاع از قیمت روز انواع مصالح به سایت آهن505 مراجعه کنید و سپس مصالح مورد نیاز خود را خریداری کنید. این شرکت سابقه ای بالا در فروش تیرآهن دارد و شما می توانید تیرآهن مورد نیاز خود را با سایز های مختلف و با توجه به نوع کارخانه به راحتی سفارش دهید. اگر قصد خرید و مراجعه به صورت حضوری دارید می توانید به انبار شرکت فیدار مبین آژند واقع در پل تمدن اصفهان مراجعه کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


آشنایی با تیرآهن روسی و کاربرد آن

سخن آخر

در ساختمان سازی از مصالح مختلف استفاده می شود. یکی از این مصالح تیرآهن ها هستند که خود انواع مختلفی دارند. یکی از انواع تیرآهن ها، تیرآهن روسی است. استفاده از تیرآهن روسی مزایا و معایبی دارد که باید قبل از خرید به مورد توجه قرار گیرد. در ایران کارخانه های مختلف به تولید انواع تیرآهن ها با استاندارد روسیه مشغول هستند. در ساخت و ساز هایی که بار وارده بسیار زیاد است توصیه می شود به دلیل جوشکاری در اتصالات از تیرآهن های روسی استفاده نشود. زیرا استفاده از این تیرآهن ها در قسمت های جوشکاری شده باعث کاهش مقاومت می شود و ممکن است به سازه آسیب برسد. قبل از خرید تیرآهن باید از نوع، کارخانه سازنده، سایز، وزن، نحوه ساخت، کیفیت و… اطلاعاتی به دست آورید. در این مقاله به طور کامل به بررسی تیرآهن روسی و کاربرد آن پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با تیرآهن روسی و کاربرد آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3020

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند