سندبلاست و کاربرد آن

08:382100
سندبلاست و کاربرد آن

سندبلاست چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه

هنگامی که ساخت و سازی صورت می گیرد برای تمیز کردن محل نیاز است از دستگاه های مخصوص استفاده شود. یکی از انواع این دستگاه ها سندبلاست است. از سندبلاست برای تمیزکاری انواع نظیر سنگ، فلز، چوب، بتن، شیشه و حتی پارچه استفاده می کنند. در هنگام استفاده باید به مزایا و معایب توجه کنید. همچنین باید نکات ایمنی حین انجام کار را مد نظر قرار دهید. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی سندبلاست و کاربرد آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

سندبلاست و کاربرد آن

اجزای دستگاه های سندبلاست

مزایا و معایب استفاده از سندبلاست

نکات مهم در استفاده از سندبلاست

مواد ساینده مورد استفاده در سندبلاست

خرید انواع مصالح ساختمانی


سندبلاست و کاربرد آن

یکی از روش های تمیزکاری برای سطوح مختلف ساب پاشی یا تمیزکاری پاششی است. در این روش مواد ساینده با شدت بسیار زیاد به سطح برخورد می کند و در نتیجه مواد اضافی به سرعت پاک می شود. سندبلاست یکی از روش های ساب پاشی است. از سندبلاست برای تمیز کاری قسمت هایی استفاده می شود که پاک کردن با آن سخت انجام می شود. حال که با سندبلاست آشنا شدید در ادامه به توضیح کاربرد آن می پردازیم.

همه چیز در مورد سندبلاست و کاربرد آن

کاربرد سندبلاست

  1. یکی از اصلی ترین کاربرد های سندبلاست این است که می توان به عنوان لایه بردار سطوح قبل از رنگ کاری یا پوشش دهی مورد استفاده قرار گیرد.
  2. از سندبلاست برای کندن اجزای مختلف از روی سطح استفاده می شود.
  3. تمیزکاری ماشین صنعتی و سطوح فلزی
  4. از این روش برای تمیزکاری اجزای کوچک مانند پیچ و مهره نیز استفاده می شود.
  5. قبل از پوشش دهی برای بازدهی بیشتر کار نیاز است از سندبلاست استفاده شود.
  6. پاک کردن آلودگی ها باعث چسبندگی بهتر و افزایش طول عمر می شود.
  7. با استفاده از سندبلاست سطح کار صاف و صیقلی می شود.
  8. برآمدگی ها از سطح قسمت مورد نظر برداشته می شود.
  9. از سندبلاست برای تزئین و طراحی نیز استفاده می کنند.
  10. برای تمیزکاری سطح سنگ و آجر در ساختمان نیز استفاده می شود.
  11. یکی از مواردی که در ساختمان های مسکونی ایجاد می شود کپک است. در نتیجه برای تمیزکاری کپک می توان از این دستگام استفاده کرد.
  12. عمق حکاکی بر روی چوب با سندبلاست از روش لیزری بیشتر است.
  13. روغن، گریس و این نوع مواد به سختی از روی سطح پاک می شوند در نتیجه می توان از سندبلاست برای پاک کردن آسان آن ها استفاده کرد.

اجزای دستگاه های سندبلاست

سندبلاست ها معمولا از سه جزء اصلی مانند ساینده، دستگاه هدایت کننده مواد و نازل تشکیل شده اند. اجزای دیگر در سند بلاست به نوع کاربرد و محلی که قرار است استفاده شود بستگی دارد. معمولا برای هدایت مواد ساینده به درون شلنگ و پاشیدن آن ها بر روی سطح از فشار هوا، نیروی گریز از مرکز یا فشار آب استفاده می کنند. از قسمت های دیگری که در سندبلاست مورد استفاده قرار می گیرد می توان به اتاق سندبلاست انتقال پنوماتیک، دستگاه بازیافت شن، دستگاه حذف گرد و غبار، دستگاه کنترل الکتریکی و دستگاه مرتب سازی شن  ماسه اشاره کرد.

مزایا و معایب استفاده از سندبلاست

مزایا

  1. توانایی پردازش سطح فلز، پلاستیک، شیشه یا سنگ به آسانی
  2. تمیزکاری مناسب قطعات زنگ زده
  3. صرفه جویی در هزینه ها به دلیل قابلیت استفاده دوباره از سطوح پس از تمیزکاری
  4. افزایش طول عمر در قسمت های مختلف
  5. اجرای سریع و آسان
  6. لایه برداری سطوح
  7. پوشش دهی و صاف کاری در قسمت های مختلف
  8. از بین بردن آسان مواد چسبنده و روغنی
  9. یک دست و صیقلی کردن سطوح
  10. پاک کردن آلودگی از قسمت هایی که دسترسی به آن مشکل است.
  11. استفاده برای تزئین سطوح مختلف مانند چوب و شیشه
  12. افزایش کیفیت رنگ آمیزی

توجه!

توجه کنید که استفاده از سندبلاست در صورتی که به صورت اصولی و طبق دستور و اعمل انجام نشود می تواند ایمنی را به خطر بیندازد. در برخی موارد نیز هزینه ی دفع برخی از مواد با این روش بسیار بالا است و نتیجه ی مطلوبی ندارد. یکی از معایب مهم سندبلاست این است که آلودگی ایجاد می کند و باعث به وجود آمدن بیماری تنفسی می شود.


مزایا و معایب استفاده از سندبلاست و کاربرد آن

نکات مهم در استفاده از سندبلاست

سندبلاست روشی حساس است و برای استفاده از آن نیاز است مواردی را مورد توجه قرار دهید تا ایمنی شما به خطر نیفتد. در ادامه به بررسی نکات مهم در سندبلاست می پردازیم. توصیه می شود به این موارد توجه کنید.

1. نکات ایمنی

به دلیل اینکه در سندبلاست مواد با فشار زیاد به سطح برخود می کند، در صورتی که به پوست شما بخورد باعث آسیب رسیدن به آن می شود. در نتیجه برای استفاده از آن باید حتما از تجهیزات مناسب به جهت افزایش ایمنی استفاده کنید. از مواردی که باید هنگام کار استفاده کنید می توان به عینک ایمنی، دستکش مخصوص، لباس کار مناسب، ماسک و… اشاره کرد.

2. ذرات سندبلاست

در انتخاب ذرات مورد استفاده در سندبلاست باید دقت شود. برای افزایش کیفیت در کار باید ذرات مناسب به کار رود. سایز و شکل ذرات باید مناسب بوده و در بین ذرات نباید مواد زائد قرار گیرد.

3. محل انجام عملیات

هنگام استفاده از روش سندبلاست باید آن محل با پلاستیک پوشانده شود. استفاد از پلاستیک کمک می کند که در انتهای کار ذرات راحت تر جمع آوری شوند. در نتیجه تمیز کردن محیط راحت تر است. همچنین پس از جداسازی ذرات می توان از آن دوباره استفاده کرد. این کار از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

4. فشار هوا

میزان فشار هوایی که در سندبلاست استفاده می شود باید طبق ضوابط در نظر گرفته شود. اگر نیاز به افزایش فشار باشد باید کمپرسور های هوای صنعتی استفاده شود.

5. فاصله مناسب با انجام کار

همان طور که گفتیم هنگام استفاده از سندبلاست به دلیل اینکه مواد با فشار بالا به سطح برخورد می کند امکان برخورد آن با بدن و دست نیز وجود دارد. در نتیجه علاوه بر استفاده از تجهیزات ایمنی باید فاصله با کار رعایت شود. فاصله دستگاه از سطح 8 الی 12 است. در صورتی که نازل در فاصله دورتر قرار گیرد ذرات با سرعت بیشتری پخش می شوند.

مواد ساینده مورد استفاده در سندبلاست

با توجه به نوع کار و محل استفاده از سندبلاست موادی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز متفاوت است. معمولا از ماسه به ندرت استفاده می شود زیرا ذرات ماسه بلافاصله به پودر تبدیل می شود و در نتیجه استفاده ی مجدد از آن امکان پذیر نیست. در ماسه ذراتی از سیلیس وجود دارد. این ذرات باعث ایجاد بیماری تنفسی می شود. اینکه در چه مورد از روش سندبلاست و برای پاک کردن چه نوع سطحی از آن استفاده شود در انتخاب ذرات موثر است. مثلا از ذراتی که برای تمیزکاری چوب استفاده می شود نمی توان برای پاک کردن شیشه استفاده کرد. از ذرات شیشه برای پاک کردن رنگ از روس سطوح استفاده می شود. در نتیجه برای آماده سازی قبل از رنگ کاری مناسب است. در ادامه به بررسی ذرات دیگر در سندبلاست می پردازیم.

1. اکسید آلومینیوم

این عنصر نسبت به موارد دیگر عملکردی سریع تر دارد. گرد غبار این روش حداقل است و می توان از آن در موارد زیادی استفاده کرد. از اکسید آلومینیوم می توان بیشتر از یک بار استفاده کرد در نتیجه از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

2. پوست گردو

به دلیل نرم و نازک بودن پوست گردو می توان از آن برای تمیزکاری سطوح چوبی استفاده شود.

3. سیلیکون کاربید

یکی از سخت ترین مواد برای استفاده در اجرای سندبلاست سیلیکون کاربید است. در نتیجه می توان از آن در پروژه های مختلف استفاده کرد مخصوصا در پروژه هایی که سختی زیادی دارند. همچنین از این ماده برای صیقل دادن گرانیت و دیگر سنگ های سخت استفاده می شود.

مواد ساینده مورد استفاده در سندبلاست

خرید انواع مصالح ساختمانی

در تمامی مراحل ساختمان سازی باید از مصالح مختلفی استفاد شود. خرید این مصالح باید با دقت انجام شود. همچنین لازم است قبل از خرید به دلیل نوسانات بازار از قیمت روز مصالح با خبر شوید. شرکت های مختلفی به پخش انواع مصالح ساختمانی مشغول اند. یکی از این شرکت ها، شرکت فیدار مبین آژند است. شما عزیزان می توانید تمامی مصالح مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب خریداری کنید. برای خرید آسان پیشنهاد می کنیم در ابتدا از طریق سایت آهن505 قیمت ها را بررسی کرده و سپس مصالح مورد نیاز خود را خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

روش های مختلفی برای برای تمیزکاری انواع سطوح وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از سندبلاست است. نکات مهمی در سندبلاست وجود دارد که باید به آن توجه شود. در صورتی که از اهمیت این نکات چشم پوشی شود، ممکن است باعث ایجاد خسارت های جانی شود. روش سندبلاست مزایای و معایبی دارد که باید به آن توجه کنید. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی سندبلاست و کاربرد آن در قسمت های مختلف بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه سندبلاست و کاربرد آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2894

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند