کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی

06:552190
کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی

انواع فلز های مختلف بر اساس ویژگی های خود در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به افزایش ویژگی های مثبت در هر فلز، کاربرد آن نیز افزایش می یابد. از جمله فلز های پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی آلومینیوم است. امروزه فلز آلومینیوم به دلیل خواص منحصر به فرد خود کاربرد زیادی را در ساختمان سازی به خود اختصاص می دهد. در ادامه این مقاله به بیان مهم ترین کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی خواهیم پرداخت. پس تا پایان، با ما همراه باشید.

فهرست عناوین:

ویژگی های فلز آلومینیوم

علت کاربرد زیاد و محبوبیت آلومینیوم در ساختمان سازی

از جمله کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی

درباره درب و پنجره های آلومینیومی

کاربرد آلیاژ های آلومینیوم در ساختمان سازی

آلومینیوم در سقف کاذب و دکوراسیون های داخلی


کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی چیست

ویژگی های فلز آلومینیوم

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، فلز آلومینیوم خواص منحصر به فرد خودش را دارد که آن را از دیگر فلزات پر کاربرد تر کرده است. از جمله مهم ترین آن ها سبکی و ضد زنگ بودن این فلز است.

فلز آلومینیوم در واقع فراوان ترین فلز در پوسته زمین است اما استخراج آن کمی دشوار است. چرا که استخراج این فلز به طور مستقیم امکان پذیر نبوده و بایستی آن را از سنگ های معدنی از جمله بوکسیت استخراج کرد.

از دیگر ویژگی های مهم این محصول، مقاومت بالا، ضد آب بودن و انعطاف پذیری مطلوب این فلز است. اگر بخواهیم به طور کلی انواع خواص این فلز را مطرح کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

مزیت های فلز آلومینیوم:
  • مقاومت این فلز بالا بوده و در برابر فشار دچار ترک و شکستگی نمی شود.
  • فلز آلومینیوم با قرار گیری طولانی مدت در برابر نور خورشید از خود ثبات رنگ نشان داده و تغییر نمی کند.
  • وزن این فلز پایین بوده و در حمل و نقل آن سختی کم تری نسبت به دیگر فلزات وجود دارد.
  • مقاومت بالا و وزن پایین سبب تبدیل آلومینیوم به یک فلز ضد زلزله شده است.
  • سطح این فلز دارای لایه ای از اکسید طبیعی است و از زنگ زدن آن جلوگیری می کند.
  • آلومینیوم در برابر آتش سوزی و اشتعال مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.
  • این فلز قابل بازیافت است. بازیافت آن انرژی کمی را مصرف می کند؛ به همین دلیل دوست دار محیط زیست محسوب می شود.
  • آلومینیوم خواص شکل‌پذیری بالایی دارد.
  • با وجود انعطاف پذیری مطلوب، دوام بسیار بالایی را نیز به خود اختصاص می دهد.
  • و…

در نتیجه موارد فوق سبب افزایش کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی می گردد.

علت محبوبیت آلومینیوم!!

در انتخاب محصول و خرید آن همواره نیاز هایی به چشم می خورد که به شدت انتخاب ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

شاید آلومینیوم نسبت به دیگر فلزات قیمت بالایی داشته باشد اما خواص مطلوب آن ارزش این قیمت بالا را دارد. طبق آن  اصطلاح معروف که می گوید: هیچ گرانی بی حکمت و هیچ ارزانی بی علت نیست! البته جدا از اینکه امروزه این گرانی های سرسام آور، کاربرد چنین اصطلاحاتی را برای ما کم رنگ کرده است… بگذریم و اصل مطلب را فراموش نکنیم!

همانطور که مطرح شد، آلومینیوم مزیت های بسیاری را به خود اختصاص می دهد. از جمله محبوب ترین آن ها انعطاف پذیری و سبک وزنی فلز آلومینیوم است. خصوصیاتی که سبب می شود طراحی های زیبا و متنوعی از این محصول تولید و کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی افزایش پیدا کند.

کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی

فلز آلومینیوم در اشکال مختلفی تولید و طراحی می شود. اشکالی که هر یک محبوبیت و کاربرد خاص خود را دارند. در ادامه مقاله به بیان جزئی تر از کاربرد این محصول خواهیم پرداخت.

علت محبوبیت آلومینیوم

درباره درب و پنجره های آلومینیومی

ساخت درب و پنجره، قدیمی ترین و مهم ترین کاربرد فلز آلومینیوم در ساختمان سازی است. این کاربرد دیرینه علت های بسیاری دارد که از جمله مهم ترین آن ها، مقاومت بالای پروفیل آلومینیوم است.

اما نسل جدید درب و پنجره‌های آلومینیومی، ترمال بریک یا گرما بند نامیده می شوند. آن ها در برابر نفوذ سرما و گرما به داخل ساختمان مقاومت بالایی دارند.پروفیل‌هایی که در ساخت این درب و پنجره‌ های جدید به کار رفته اند، به شکل خاصی طراحی می شوند.

در واقع در سیستم ترمال بریک دو مقطع آلومینیومی جدا از هم وجود دارد. مقاطعی که بین آن‌ ها یک نوار لاستیکی از جنس پلی‌آمید قرار گرفته است. این نوار از تبادل انرژی بین محیط بیرون و داخل، جلوگیری می‌کند. به طوری که سرعت انتقال حرارت از سطح آن‌ها در مقایسه با پروفیل‌های آلومینیوم قدیمی 50% کم تر است.

به همین علت، استفاده از درب و پنجره‌های گرمابند سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی در فصول سرد و گرم می‌شوند. علاوه بر آن، این نوع درب و پنجره‌ نوعی عایق صوتی محسوب می‌شوند و انتخابی بسیار مناسبی در مدارس، بیمارستان ‌ها و فرودگاه ‌ها به شمار می‌روند.


شما می توانید برای آگاهی از قیمت و خرید انواع پروفیل آلومینیوم و همچنین دیگر محصولات فولادی، به سایت آهن 505 مراجعه کنید.

همچنین برای دریافت مشاوره رایگان، همین حالا با ما تماس بگیرید.

تلفن ثابت: 31505-031  تلفن همراه: 09131184637


کاربرد آلیاژ های آلومینیوم در ساختمان سازی

استفاده از فلزات به صورت خالص کاربردی چندانی ندارد. از آلومینیوم نیز مانند دیگر فلزات به صورت ناخالص در ساختمان سازی استفاده می شود. با وجود اینکه آلومینیوم در دسته فلزات سبک وزن قرار می گیرد  اما استحکام برخی از آلیاژ های آن حتی از فولاد ساختمانی هم بیشتر است!

همچنین برخی دیگر از آلیاژ های تولید شده، هدایت الکتریکی و گرمایی خوبی داشته و منعکس کننده خوبی برای نور و گرما هستند.

مقاطع آلومینیومی، از ترکیب این فلز با فلزات دیگر مثل سیلیکون، منیزیم و منگنز ساخته می‌شوند. برای ساخت مقاطع آلومینیومی مثل پروفیل ها، از روش اکستروژن استفاده می‌ شود. طی این فرایند عناصر مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و سپس به آن‌ حرارت می‌دهند. ماده مذاب حاصله، با اعمال فشار از قالب‌های مختلف عبور و شکل آن‌ها را به خود می‌گیرد. از پرکاربردترین آلیاژهای فلز آلومینیوم در ساختمان سازی می توان به :

  • 5251
  • LM6
  • LM25
  • LM5
  • 5083
  • 6082
  • 3103
  • 6063

اشاره کرد.

آلومینیوم در سقف کاذب و دکوراسیون های داخلی

آلومینیوم در سقف کاذب و دکوراسیون های داخلی

استفاده از ورق های آلومینیومی در دکوراسیون داخلی و سقف های کاذب بسیار دیده می شود. در این کاربرد زیبایی و درخشندگی محصول حائز اهمیت است. همچنین در مواردی که زیبایی و ضد زنگ بودن در کنار هم مورد نیاز است از فلز آلومینیوم استفاده می شود. برای مثال در استخر ها که در آن میزان رطوبت محیط بسیار بالا است. همچنین ورق آلومینیوم عایق صوتی و حرارتی است و به کار گیری آن در سازه، آسایش ساکنان آن را به همراه دارد.

جمع بندی

به طور کلی فلز آلومینیوم کاربرد زیادی در ساختمان سازی و صنعت دارد. علت این کاربرد گسترده،  ویژگی های منحصر به فرد در این فلز است که در طی مقاله به آن اشاره شد. اما به طور کلی کاربرد آلومینیوم در ساختمان سازی سبب می‌شود تا سازه سبک و مقاوم در برابر زلزله و رطوبت باشد و همچنین مصرف انرژی در آن بهینه شود. علاوه بر آن کاربرد های مهم آلومینیوم در ساختمان سازی مطرح شد. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1809

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند